Jediným zdrojom rozvoja, ktorý máme k dispozícii v prakticky neobmedzenom množstve, je vzdelanie. Je naším najväčším bohatstvom, ale zatiaľ do značnej miery skrytým a nevyužitým. Kvalitné vzdelanie je podmienkou rozvoja demokracie, lebo čím má človek vyššie vzdelanie, tým menej podľahne rôznym populistom, a tým vyššia je kvalita jeho života.
Národný program vzdelávania vznikol aj preto, že vedenie štátu by nemalo proklamovať rozhodujúcu úlohu vzdelania pre budúcnosť Slovenska iba slovami. Žiadnu zmenu však nemožno uskutočniť bez finančných prostriedkov. Dnes naše školstvo nemá dostatok financií na bežnú prevádzku, nieto ešte na realizáciu zmien. Argument, že štát je chudobný a nemá na školstvo financie, neobstojí, pretože bez kvalitného školstva ich nikdy mať nebude. „Veľké“ peniaze sa zarábajú hlavou, nie rukami. Prosperita Japonska, Kórey, Singapúru, ale aj Španielska a Portugalska, bola založená na výraznej podpore školstva a vysokom oceňovaní práce učiteľov.
Je potrebné dosiahnuť zmenu hodnôt zamestnávateľov a všetkých občanov SR. Za prioritu by sa malo považovať kvalitné vzdelanie, nie iba diplom o jeho dosiahnutí.
Žiadna zmena v školstve sa nemôže uskutočniť bez výraznej podpory tejto zmeny učiteľmi. Naše školstvo sa nachádza v kríze. V porovnaní so štátmi EÚ je v SR zo všetkých najviac podcenené učiteľské povolanie. Učitelia sú demotivovaní a tí najlepší masovo zo školstva odchádzajú. Som presvedčený, že bez zásadného zlepšenia spoločenského a najmä finančného ocenenia práce učiteľov sa nepodarí Národný program výchovy a vzdelávania v SR realizovať.