FOTO - GEOCITIES.COM
Ak má niekto zo súčasných amerických spisovateľov nárok na označenie kultový, je to nepochybne tento milovník Joycea, Hemingwaya i Stephena Kinga, ktorý o rok oslávi štyridsiatku. Pritom doteraz napísal len päť románov. Jedným z nich je však Americké Psycho, kniha, po ktorej už mnohé veci neboli také ako predtým.
Chalan z Los Angeles mal dvadsať, keď začal pracovať na prvom románe. Less than Zero vznikol v rámci kurzov kreatívneho písania, no hoci tomuto spôsobu klonovania autorov sa mnohí (nie celkom neprávom) vysmiali, v prípade Ellisa splnil poslanie. Zrod originálneho spisovateľa však naštartovalo už detstvo strávené nad stohmi kníh, televíznymi programami a neskôr hranie v garážových skupinách.
Ellisov debut roku 1985 vzbudil veľkú pozornosť. Odrazu sa objavil niekto, kto dokázal ukázať život nihilistickej hollywoodskej mládeže oháňajúcej sa kreditkami rodičov. V knihe napísanej hovorovým jazykom nájdete všetky typické motívy, ktoré urobili Ellisa slávnym: surové násilie, mechanický sex, drogové orgie ako liek na citovú vyprázdnenosť, neschopnosť dospieť.
„Všetko, čo píšem, je monológ. Prvá kniha je monológom surferového fanatika z L.A. Každý si myslí, že je to autobiografická kniha, no ja som písal o konkrétnej totálne morálne zruinovanej osobe," tvrdí Ellis, ktorý musí pravidelne vyvracať tvrdenia o tom, že píše o samom sebe. Najťažšie to mal po dokončení Amerického Psycha (1995).
Debut sa skvele predával a jeho autor sa presťahoval do New Yorku. „Zarobil som dosť, aby som si mohol dovoliť byt na Manhattane. Bol som úspešný mladý muž a hnusný yuppie. Práca na Americkom Psychu bola pre mňa asi jediný spôsob, ako nepodľahnúť konzumnému spôsobu života," uvádza Ellis v interview, ktoré nájdete na jeho internetovej stránke (http://come.to/breteaston).
Jedna z kľúčových kníh deväťdesiatych rokov mala ešte pred vydaním obrovskú publicitu. Médiá stvorili obraz Ellisa ako mladého talentu, ktorý bude hlasom novej Ameriky. On sa však stal skôr jej svedomím. Je to jeden z najkrvavejších textov v dejinách literatúry, no v hystérii okolo príbehu dvojitého života mladého makléra, ktorý cez deň zarába ťažké milióny na Wall Street a večer sa zmení na násilnícku beštiu, si málokto odmietal pripustiť, že postavy podobné Patricovi Batemanovi naozaj existujú a že len tenká hranica delí totálny úspech od totálneho zrútenia. Že ide vlastne o brilantnú hyperbolu morálneho úpadku toho, čomu sa hovorí „American way of life", sa naplno potvrdilo vo filmovej verzii knihy so skvelým Christianom Baleom.
Keď české vydavateľstvo Mladá fronta založilo edíciu súčasnej prózy s názvom 380 V, jej prvými titulmi sa stali práve dva Ellisove romány - Informátori a Pravidlá vášne, dva ďalšie záznamy pomalého umierania mladej mestskej duše. V týchto dňoch autor finišuje na svojej novej knihe Big Zero. Slovenský preklad jeho diel je však zatiaľ v nedohľadne.
OLIVER REHÁK