„Keby sme robili celosvetový rebríček za posledné obdobie, tak obrazy obidvoch umelcov by figurovali v jeho čele. Hoci ich dielo je do veľkej miery zmapované, je zároveň veľmi rozsiahle, a preto sa dajú umelo vytvárať doteraz nepoznané obrazy či kresby,“ hovorí kurátor v parížskom Centre Georges Pompidou Daniel Abadie, ktorý pred dvoma týždňami pripravil veľkú retrospektívu francúzskeho umelca Jeana Dubuffeta.
„Vynaliezavosť falšovateľov je nekonečná a čoraz viac technicky zručnejšia. Najmä pri Picassovi sa stretávame s falzami, ktoré občas aj dlhé mesiace a roky sú považované za originály. Našťastie, aj my máme čoraz dokonalejšie expertízy, ktoré prítomnosť nepravých Picassov minimalizujú.“
Podľa Daniela Abadieho je legislatíva vo Francúzsku kompatibilná so štátmi Európskej únie a na takýchto priekupníkov je pripravená. Je porovnateľná napríklad s falšovaním bankoviek. „V našej agende sú už zaznamenané prípady, keď sa členovia falzifikátorskej dielne ocitli na niekoľko mesiacov, ba i rokov za mrežami.“
Čestný predseda jednej z najväčších aukčných siení na svete Christie‘s America Christopher Burge odmieta, že by sa na ich dražbu dostal falzifikát. „Prakticky je to nemožné. Možnosť prekĺznutia medzi prstami sa blíži nule. Máme vybudovanú širokú sieť opatrení zaručujúcich autenticitu ponúkaného diela. Nijaký škandál si v tomto smere nemôžeme dopustiť. Viete si predstaviť, že by sme predali nepravého van Gogha za osemdesiat miliónov dolárov? To by nás odrovnalo!“