
„Múzeum moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach podľa pána ministra neprekračuje hranice regiónu a je len provinčným zariadením kdesi na konci sveta. Postoj pána ministra ma však neprekvapuje. Nepamätám si, že by nám bol niekedy pomohol,“ reagoval na slová ministra kurátor a zakladateľ múzea Michal Bycko. FOTO PRE SME - JUDITA ČERMÁKOVÁ
BRATISLAVA - Kompetenčný zákon, ktorý minulý týždeň poslanci schválili, bude mať vplyv aj na kultúrne inštitúcie. Väčšina galérií, divadiel, múzeí, knižníc a zariadení osvetovej činnosti sa presúva z pôsobnosti krajských úradov na vyššie územné celky, čiže zo štátnej správy na územnú samosprávu.
Naopak, päť kultúrnych inštitúcií, ktoré boli v pôsobnosti krajských úradov, prejde do pôsobnosti ministerstva kultúry. Týka sa to Štátneho divadla v Košiciach, Štátneho komorného orchestra v Žiline, Východoslovenskej galérie v Košiciach, Štátnej galérie v Banskej Bystrici a Múzea rusínsko-ukrajinskej kultúry vo Svidníku.
Minister kultúry Milan Kňažko to zdôvodnil tým, že význam týchto inštitúcií prekračuje hranice regiónov. „A navyše je potrebné, aby ingerencia štátu fungovala nielen v hlavnom meste, ale bola teritoriálne rozložená na celé územie. Sieť týchto inštitúcií je trocha nižšia, ako by sme na Slovensku potrebovali,“ povedal.
Podľa Kňažka nie je dôvod na obavy, že by bola ohrozená existencia galérií, múzeí či divadiel. „V zásade platí, že tieto organizácie prechádzajú aj so svojimi rozpočtami,“ povedal. Tvrdí, že zmena neznamená zníženie počtu pracovníkov. „Počet odborných kultúrnych pracovníkov sa za posledné roky znížil takmer o dve tretiny, v kultúre určite nie je prezamestnanosť.“
Riaditelia ešte nevedia, aké budú mať kompetencie
Čo budú tieto zmeny znamenať pre kultúrne inštitúcie, zatiaľ nie je známe. „Nevieme, aké kompetencie budeme mať,“ povedal Emil Nedjelka, riaditeľ Trnavského divadla, ktoré prechádza pod vyšší územný celok. Podobne zareagoval aj Peter Himič, riaditeľ Štátneho divadla Košice, ktoré sa vracia pod správu ministerstva kultúry. „Mali sme jedinú operu na Slovensku, ktorá nepatrila pod ministerstvo, čo bolo absolútne nelogické. Malo by sa to však odraziť aj na finančnej podpore, pretože naše divadlo je stále poddimenzované,“ povedal Peter Himič.
Rozhodnutie ministerstva kultúry zaskočilo riaditeľa Štátnej filharmónie Košice Júliusa Kleina, ktorá sa nedostala pod krídla rezortu. „Kultúrne inštitúcie vo väčšine krajín patria pod regionálne alebo mestské samosprávy. Je to pochopiteľné a obojstranne výhodné spojenie. Nechápem, podľa akých kritérií vyberali úradníci inštitúcie ‘nadregionálneho významu‘, ktorých zriaďovateľskú funkciu na seba rezort prebral. Zdá sa mi, že v súčasnosti ministerstvo kultúry zachraňuje skôr seba ako samotnú kultúru,“ uviedol Klein.
Národnostné divadlá pod krídla štátu
Na Slovensku máme aj tri národnostné divadlá: Divadlo Romathan a Thalia v Košiciach, ukrajinské divadlo Alexandra Duchnoviča v Prešove a Jókaiho divadlo v Komárne. Podľa pôvodného návrhu kompetenčného zákona mali tieto divadlá prejsť do pôsobnosti samosprávnych krajov. Divadlá tvrdili, že by to ohrozilo ich existenciu. Minister kultúry potvrdil, že tieto divadlá predsa len ostanú v pôsobnosti štátu, čiže ministerstva kultúry.
K prechodu kompetencií a finančných prostriedkov na vyššie územné celky by malo dôjsť 1. apríla 2002.
MIRKA HOROBOVÁ, sen