muži | ženy | |
Pred reformou | 60 | 53 – 57 |
Po reforme | 62 | 57 – 61 |
(postupne k 1. 1. 2007) | ||
Maďarsko | ||
muži | ženy | |
Pred reformou | 60 | 55 |
Po reforme | 62 | 62 |
(postupne k 1. 1. 2009) | ||
Poľsko | ||
muži | ženy | |
Pred reformou | 65 | 60 |
možnosť skoršieho | ||
odchodu do dôchodku | 59 | 55 |
Po reforme | 65 | 60 |
možnosť skoršieho odchodu do dôchodku sa ruší v roku 2007 | ||
Slovensko | ||
muži | ženy | |
Pred reformou | 60 | 53 – 57 |
Po reforme | 62 | 62 |
postupne do roku 2024 |
Krajiny zmenili aj spôsob výpočtu dôchodkov. V Poľsku, Maďarsku a na Slovensku tak, že úroveň dávok viac odráža úroveň zárobkov. Česká republika zaviedla nový spôsob, ktorý však naďalej obsahuje aj prvky prerozdeľovania. Maďarsko a Poľsko zaviedli povinné systémy komerčne spravovaných osobných dôchodkových účtov. V Českej republike sa diskutovalo o takomto druhu reformy, ale pre vysoké transformačné náklady bola odmietnutá.
(Zdroj: Sociálne diskusné fórum)