Taliansky premiér pretlačil nový mediálny zákon, ktorý umožní jeho komerčným televíziám zarábať viac na reklamáchTaliansko má nový mediálny zákon. Zjavne vyhovuje premiérovi Silviovi Berlusconimu a desí jeho protivníkov - či už sú to politici, alebo podnikatelia. Vplyv najvplyvnejšieho Taliana, podľa časopisu Forbes 45. najbohatšieho muža na svete, ešte porastie. Už včera večer sa mali v talianskych mestách zísť na protest proti zákonu jeho odporcovia.
Faktor Berlusconi
Zákon ruší obmedzenie, podľa ktorého jedna spoločnosť nesmela ovládať viac ako 20 percent príjmov mediálneho trhu - toto ustanovenie nemalo vzhľadom k skutočnému stavu na mediálnom trhu už význam.
Prijatiu mediálneho zákona v každom parlamente predchádzajú zákulisné rokovania, ktoré priťahujú politikov, zástupcov štátnych médií a súkromných vydavateľov. Hrá sa o postavenie verejnoprávneho média na trhu a podmienky, za akých budú vysielať súkromné spoločnosti.
V Taliansku ovládol túto hru Berlusconi. „Z pohľadu vlastníkov médií vlastne taliansky systém nie je ani príliš odlišný od britského. Je tu však faktor Berlusconi," povedal pre Reuters britský mediálny analytik.
Faktor Berlusconi znamená, že premiér priamo cez svoju rodinu v súkromných a nepriamo vo verejnoprávnej RAI ovláda až 95 percent talianskych televízií. Patrí mu aj reklamná agentúra napojená na tri komerčné televízne kanály. K faktoru Berlusconi najpriliehavejšie sedí slovo monopol.
Poslanci vládnej koalície v parlamente nový zákon presadili pohodlnou väčšinou 27 hlasov. Opozícia zdržiavala navrhovaním dodatkov k zákonu, vydavatelia tlačených médií, menších rozhlasových staníc a riaditeľ verejnoprávnej RAI protestovali, všetko bolo márne.
Klan Berlusconiovcov prijal správu o prijatí zákona emocionálne - zatiaľ čo komentár chorého premiéra chýba, jeho dcéra Marina, ktorá je vo vedení rodinnej spoločnosti Fininvest, sa priznala, že cítila veľmi silné pohnutie a v konferenčnej miestnosti, kde sedel aj jej brat Pier Silvio, sa vraj objavili aj slzy.
Čo sa stalo
Šéf Mediasetu Fedele Confaloneri povedal, že zákon umožní spoločnosti dodatočne získať 750 miliónov eur. Umožní totiž komerčným televíziám vysielať viac reklám. Zástancovia nového zákona tvrdia, že prináša zdravý prievan a pomôže v súťaži so zahraničnými spoločnosťami najmä po tom, čo ďalší mediálny mogul Rupert Murdoch prichádza na trh s televíziou Sky Italia.
Zákon zároveň Mediasetu zaručuje, že jeho tri kanály budú ďalej vysielať terestriálne, a tak nebude musieť jedna z televízií prejsť na satelitné vysielanie, čo už predtým rozhodol Ústavný súd. Verejnoprávna RAI by mala úplne stiahnuť reklamu z jedného zo svojich troch kanálov. Otvára cestu k privatizácii RAI. Postavenie vysielateľov sa posilnilo na úkor vydavateľov tlačovín. Praje monopolom, a tak sa Berlusconiovci od roku 2009 budú môcť po ovládnutí televíznych vĺn pokúsiť aj o nadvládu nad rádiami a novinami.
„Zákon ešte pohoršil všetky choroby nášho televízneho systému: malú súťaživosť, upadajúcu kvalitu a neustále obmedzovanie pluralizmu," bilancoval opozičný poslanec Paolo Gentiloni. S odporcami teraz upiera zrak na prezidenta Carla Azeglia Ciampiho, ktorý ho ešte môže nepodpísať.
MAREK CHORVATOVIČ