
Slovenským telekomunikáciám nezostane monopol len na volanie z telefónnychautomatov. Bez konkurencie zostane aj pri volaniach z domu - dohody s alternatívnymi operátormi sú totiž v nedohľadne a tí aj tak deklarujú, že sa budú sústreďovať hlavne na firemných klientov.ILUSTRAČNÉ FOTO - SME
BRATISLAVA - Volať z pevnej linky inak ako cez Slovenské telekomunikácie bude pre ľudí ešte dlho nedostupné. Hoci monopol telekomunikácií už oficiálne neexistuje, vybrať si spomedzi konkurencie nemôžu. Dôvody sú dva - uviaznuté rokovania medzi Telekomom a väčšinou alternatívnych operátorov a ich plány zamerať sa na firemných zákazníkov.
Zmluvu o prepojení sietí podpísali telekomunikácie zatiaľ len s firmou ConnSpec. Na Slovensku ide vôbec o prvú dohodu medzi dominantným operátorom v oblasti pevnej hlasovej služby a jej alternatívnym poskytovateľom. ConnSpec začne svoje služby poskytovať v januári, ponúkne ich však len podnikom, ktoré sa budú môcť cez nového operátora dovolať do Južnej a Severnej Ameriky.
Licenciu od Telekomunikačného úradu má okrem ConnSpecu ďalších šestnásť operátorov. S telekomunikáciami sa však nevedia takmer rok dohodnúť na podmienkach vzájomného prepojenia. Telekom, ktorý mal za prvých deväť mesiacov tohto roka výnosy 13,9 miliardy korún, tak stále nemá na trhu konkurenciu.
Takmer všetci alternatívni operátori obviňujú telekomunikácie, že podmienky, ktoré kladú pri rokovaniach o prepojení, sú „jednosmerné a diskriminačné". Taktiež vinia telekomunikácie, že sa správajú v rokovaniach veľmi neústupčivo, a je nemožné dosiahnuť dohodu vhodnú pre obe strany.
Telekomunikácie, naopak, tvrdia, že na vine sú alternatívni operátori. Ich prístup k rokovaniam o prepojení údajne nesvedčí o snahe čo najrýchlejšie preniknúť na trh ani o záujme bojovať o zákazníkov.
Operátorom sa nepáči hlavne cena, ktorú od nich telekomunikácie pýtajú za pripojenie do siete. Je to viac ako vo väčšine krajín Európskej únie. „Ak chceme porovnávať ceny s krajinami únie, je potrebné sa vrátiť späť do obdobia prvého roku po prepojení sietí v konkrétnych krajinách a neporovnávať ceny po niekoľkoročnom vývoji. Navyše, na Slovensku na rozdiel od iných európskych krajín nemôžeme využiť úspory z rozsahu, inými slovami, nie je tu veľa ľudnatých miest," dodal viceprezident telekomu Pavol Kukura.
AKO SA VOLÍ OPERÁTOR?
Vytočením predvoľby
Pred samotným telefónnym číslom vytočí volajúci číslo patriace alternatívnemu operátorovi. Hovor sa automaticky presmeruje a účet za telefonovanie príde zákazníkovi zo spoločnosti, ktorú pri telefonovaní uprednostnil. Táto služba bola prvý raz zavedená vo Veľkej Británii v roku 1984, dnes je dostupná vo všetkých krajinách Európskej únie.
Pevným nastavením v telefóne
Telefónna linka je nastavená automaticky len na jedného operátora, ktorý sa stará o spojenie. Nevýhoda tohto spôsobu pripojenia spočíva v jeho nepružnosti - volajúci nemôže pružne reagovať na konkurenčné ceny pre každú z destinácií a je odkázaný len na cenník 'svojho' operátora.