ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
BRATISLAVA - Slovensko bude musieť v máji prispôsobiť svoju colnú politiku spoločným pravidlám Európskej únie. Obchod s členskými krajinami nebude zaťažený žiadnymi clami, no na dovoz z tretích krajín budú platiť vyššie clá. Ich úlohou už nebude plniť štátny rozpočet, ale vytvárať ochranu spoločného európskeho trhu.
Preto porastú najmä clá na potravinárske tovary. Kým doteraz je priemerné clo na dovoz potravín z tretích krajín približne päť percent, po vstupe do únie to už bude viac ako 28 percent. „Nemalo by to mať žiadne významné dôsledky na cenovú hladinu. Pôjde totiž len o niekoľko potravín, ktoré sa nedajú dopestovať ani na juhu Európy. V našom spotrebnom koši majú zanedbateľnú váhu," hovorí analytik Ľudovej banky Mário Blaščák.
Európsky ochranný dáždnik rozvinie Slovensko aj pre textilný priemysel. Podľa Blaščáka by však ani v tomto prípade nemal nijako významne utrpieť spotrebiteľ. „Marže dovozcov textilu z Ázie sú také obrovské, že rast cla je oproti tomu zanedbateľný," hovorí Blaščák. To však neznamená, že niektorí dovozcovia nezohľadnia vyššie clo do ceny. Podnikateľ oslovený SME predpokladá, že tak spraví. Naopak, dovozcovia áut vyrobených mimo Európskej únie sľubujú konštantné ceny napriek tomu, že clo o niečo klesne.
Keďže podstatnú časť zahraničného obchodu robí Slovensko s dnešnými a budúcimi členmi Európskej únie, predpokladá ministerstvo financií pokles vybratého cla. Tento rok vyberú colníci približne 3,5 miliardy korún, ale v budúcom roku, po zrušení ciel v rámci spoločenstva, to už má byť len 1,3 miliardy.
Na to, aby Slovensko mohlo realizovať spoločnú colnú politiku, musí ministerstvo financií pripraviť a poslanci schváliť nový colný zákon. „Bude obsahovať opatrenia na zabránenie protiprávnemu konaniu osôb pri dovoze, vývoze a tranzite tovaru," povedal hovorca ministersva financií Peter Papanek.
(jj)
Colná únia
prínosy
* zrušenie všetkých ciel na tovary dovážané z krajín EÚ
* zavedenie spoločného colného sadzobníka EÚ
* zrušenie colných formalít na hraniciach
riziká
* náklady na zavedenie automatizovaného spracovania colných údajov
* dovoz menej kvalitných výrobkov
* vyššie náklady na colnú a trhovú kontrolu
Ako sa zvýši clo voči nečlenským krajinám
odvetvie teraz po vstupe
potravinársky priemysel 5,12% 28,35%
chemický priemysel 1,43% 7,23%
hutníctvo 2,25% 7,32%.
textilný priemysel od 4 do 13% od 5 do 20%
automobilový priemysel od 11,6 do 17 % do 10%
nárast dodatočného cla*
hutníctvo 3,48% 7,32%
chemický priemysel 5,64% 7,23%
*dodatočne vyrubené clo z uplatnenia antidumpingových, vyrovnávacích a ochranných opatrení. Poznámka: Ide o približné navýšenie cla. Každý výrobok podlieha osobitnej sadzbe.
Tovary, ktorých dovoz bude po vstupe do únie obmedzený (dovozné kvóty)
textilné výrobky
- 56 kategórií textilných výrobkov (priadze, tkaniny, tričká, košele, pulóvre, svetre, blúzky, nohavice, ponožky a podkolienky, kabáty, plášte, obleky, vesty, saká, pyžamy, uteráky, vreckovky, kravaty, bytové textílie, kuchynské textílie a iné)
Únia obmedzuje dovoz textilných výrobkov z 19 štátov (väčšinou ázijské štáty ako Čína, Hongkong, India, Pakistan, Vietnam, z juhoamerických štátov Argentína a Brazília, z bývalých sovietskych republík Bielorusko a Uzbekistan). Pre každú krajinu platia obmedzenia dovozu na iné kategórie textilného tovaru a iné kvóty.
netextilný spotrebný tovar
- obuv a keramický tovar. Kvóty sa vzťahujú iba na dovoz z Číny a majú platiť iba do konca roku 2004.
poľnohospodárske a potravinárske výrobky
- 21 kategórií
hutnícke výrobky
- kvóty sú iba na dovoz z Ukrajiny a vzťahujú sa na ploché výrobky (plechy) a dlhé výrobky (tyče, profily, drôty). (im)
POTRAVINY
Clá na potraviny, ktoré sa na trh dovážajú z krajín mimo únie, majú vzrásť z terajších 5 na zhruba 28 percent. Do vyšších cien potravín sa však nepremietnu. Takémuto clu podlieha málo potravín. „Ide praktickty iba o alkohol. Nárast jeho ceny však zatiaľ odhadnúť nevieme," povedala hovorkyňa Carrefouru Jana Havlíčková.
Okrem alkoholu sa vyššie clá budú týkať napríklad niektorých exotických potravín, ovocia, zeleniny alebo rýb.
TEXTIL
Dovoz textilu z tretích krajín podlieha clu od 4 do 13 percent. Po vstupe bude jeho maximálna hranica 20 percent. Oblečenie tak môže zdražieť. „Vyššie clo premietnem do cien len v prípade jeho vysokého nárastu. Ak vzrastie len o pár percentuálnych bodov, ceny nezmením," tvrdí majiteľ veľkoobchodu s metrovým textilom Milan Varger, ktorý ho dováža z Indonézie. Podnikateľ chce textil dovážať aj naďalej. „Predaj sa mi oplatí. V únii bude textil drahší, aj keď si pripočítam vyššie clo."
AUTÁ
Pokles dovozných ciel zaznamená po vstupe Slovenska do únie automobilový priemysel. Namiesto dnešných 17 percent budú platiť dovozcovia najviac 10-percentné clo. Nižšie clo však podľa nich autá nezlacní. „Nepredpokladáme zníženie ceny. Dôvodom sú konkurenčné tlaky ako aj postupné vyrovnávanie cien áut po vstupe do únie," povedal manažér pre obchod a vývoj GM Daewoo Pavol Závodný. Nižšie clo sa podľa neho môže premietnuť do väčšieho počtu dovezených áut. (im)