
RECENZIA/MULTIMÉDIÁSteve Reich, Beryl Korotová: Three Tales (Documentary Video Opera) m Nonesuch/ Warner Music m CD/DVD
je aj audiovizuálne dielo Three Tales, spoločný projekt známeho amerického skladateľa Steva Reicha a nezávislej filmárky Beryl Korotovej.
„Jedna z vecí, ktoré vám okamžite napadnú pri premýšľaní o nedávno skončenom storočí, je, že ho viac ako akákoľvek iná ľudská snaha formovali technológie. Hľadali sme konkrétne technologické míľniky z rôznych etáp dvadsiateho storočia," spomína Steve Reich v booklete na to, ako sa rodila idea utvoriť tento multimediálny projekt. Nakoniec si autori vybrali tri udalosti: haváriu vzducholode Hindenburg v roku 1937, atómové pokusy na atole Bikini v rokoch 1946 - 52 a naklonovanie živej ovce, ktoré sa uskutočnilo v roku 1997.
Prečo práve tieto tri? „Havária Hindenburgu je prvou veľkou katastrofou zachytenou na filme a atómová bomba zásadne ovplyvnila podobu sveta - po prvýkrát ľudstvo vyvinulo technológiu umožňujúcu zničiť planétu. Hirošima a Nagasaki sú dobre zdokumentované, preto sme sa zamerali na testovacie výbuchy v Tichom oceáne, ktoré stáli pri vzniku studenej vojny," uvádza Reich a Korotová dopĺňa: „Ovca Dolly zas naznačuje, aký môže byť život v 21. storočí."
Najskôr vznikla javisková verzia projektu. Steve Reich, jeden z otcov minimalizmu, hudby stojacej na hypnotickom opakovaní niekoľkých jednoduchých melodických a rytmických vzorcov, napísal partitúru pre komorný súbor a piatich spevákov. Texty využívajú autentické záznamy z dobových médií zakomponované priamo do hudby.
Kým na koncerte sedia hudobníci na pódiu a za nimi sa na plátne premietajú historické zábery, na DVD-verzii, ktorá je spolu s CD v jednom balení, vidíte rafinovanejšie montáže obrazov so zvukom. Počas záberov horiacej vzducholode speváci prednášajú sebaisté slová členov vyšetrovacej komisie („Nemohol to byť technický problém,"), ktoré sa zjavujú priamo na obrazovke, súčasných vedcov, ako hovoria o klonovaní, sledujete za zvukov minimalistickej hudby.
Nahrávka funguje aj bez obrazu, na cédečku. Tvrdošijne opakované tóny xylofónu, klavíra, bicích nástrojov, sláčikového kvarteta a hlasy piatich spevákov pôsobia v symbióze s hovoreným slovom úplne uhrančivo. Reich dnes môže zrealizovať svoje dávne vízie, vďaka počítaču dokáže presne zladiť tempo ľudskej reči s hudbou, či podľa ľubovôle predlžovať slabiky.
Aká je vlastne hlavná idea projektu? Korotová hovorí: „Kedysi trvalo stovky rokov, kým sa vyvinuli nové technológie a stali sa súčasťou života. Keď sa nástroje zdokonaľujú tak rýchlo a sú také dostupné ako dnes, ani ich nestačíme pomaly registrovať. Je to súčasť evolúcie? Máme to pod kontrolou? Dokážeme to vôbec kontrolovať? A dokázali sme niekedy?"
OLIVER REHÁK