dlhov do štátnych finančných pasív.
V prípade oboch železničných spoločností ide o istiny úverov so štátnou zárukou od niekoľkých bánk vrátane EIB, VÚB či Tatra banky. Prevádzaná suma Železníc SR predstavuje 13,6 miliardy korún, zo ZSSK prejde na štát 7,3 miliardy korún.
Obe sumy zodpovedajú súčasne i pohľadávke Železníc voči štátu za neuhradené výkony vo verejnom záujme za roky 1994 až 2002. V tomto období štát v zastúpení ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií objednával na železniciach na základe zmlúv výkony vo verejnom záujme. Keďže svoju objednávku nekryl štátnym rozpočtom v plnej výške, dochádzalo k stratám, ktoré železnice kryli pôžičkami.
Vyrovnanie svojich záväzkov a súčasne odbremenenie železníc od časti ich dlhov vykoná štát v troch krokoch. Najprv zaúčtuje spomínané záväzky v účtovníctve ministerstva dopravy, následne zmluvne zabezpečí prechod týchto záväzkov na rezort financií. Ako tretí bod nasleduje samotné vyrovnanie pohľadávok železníc voči štátu na jednej a prevzatie ich úverov do dlhu na strane druhej. Tento postup vyžaduje okrem iného aj rozdelenie niektorých úverov medzi ŽSR a ZSSK. Ďalším krokom je prerokovanie návrhov nových úverových zmlúv, resp. dodatkov k pôvodným úverovým zmluvám s príslušnými bankami. Dôležité bude aj vyriešenie techniky uhradenia úrokov v prípadoch, ak sa termín splatnosti nezhoduje s termínom uzatvorenia nových zmluvných vzťahov.
Pokiaľ ide o úver so štátnou zárukou od EIB či ministerstva dopravy, navrhuje rozdeliť medzi ŽSR a ZSSK len jeho tretiu tranžu z roku 1999 v objeme 60 miliónov eur. Na Železniciach SR tak okrem I. a II. tranže v objeme 140 miliónov eur zostane aj 15 miliónov eur (614 miliónov korún) z III. ZSSK prevezme zvyšných 45 miliónov eur. Tieto zmeny budú musieť zástupcovia rezortov oznámiť EIB a počkať na jej súhlas, ďalej podpísať so Železnicami SR príslušné zmluvy o prevedení, prevzatí a doplnení, ako aj novú zmluvu o podmienkach ručenia medzi ministerstvom dopravy a ZSSK ako novým dlžníkom. (tasr)