PORADENSKÝ SERVIS
* Už v predškolskom veku možno s dieťaťom navštíviť špeciálno-pedagogickú poradňu. Niektoré sa orientujú len na jeden postih – sluchový, zrakový, telesný, mentálny, nájdu sa však aj také poradne, ktoré poskytujú poradenstvo pre kombinované poruchy alebo poradenstvo pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (poruchy učenia či správania).
* Ak dieťa so zdravotným postihnutím potrebuje intenzívnu dennodennú podporu, možno s ním navštíviť detské integračné centrum – dá sa navštevovať denne, ambulantne alebo formou krátkodobých pobytov. Centrum poskytuje podobne ako poradne odborné poradenstvo a diagnostiku, rehabilitačnú, psychologickú. Na Slovensku ich je však zatiaľ asi len desať.
ŠKOLSKÁ DOCHÁDZKA
* Je povinná pre všetkých, teda aj pre deti so zdravotným postihom. Rodičia majú právo si vybrať, či ich dieťa bude navštevovať špeciálne školy/škôlky, alebo špeciálne triedy v základnej škole/ škôlke, alebo bežnú triedu základnej školy.
* Ak uvažujete o integrácii, teda zaradení dieťaťa so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami do bežnej základnej školy, poraďte sa najprv s odborníkom. V každom prípade sa tiež informujte na základnej škole, či sú ochotní, resp. schopní k dieťaťu pristupovať s ohľadom na jeho potreby. Ak nie, je možné, že nebude stíhať a jeho hendikep ešte viac vynikne.
* Nezabudnite, že základná škola, ktorá prijme žiaka so zdravotným či iným postihnutím, zaňho od januára dostane približne 2,5-krát viac peňazí ako za bežného žiaka, a ešte bude môcť mať menej žiakov v triede. Učiteľa teda síce stojí viac námahy venovať sa žiakovi s hendikepom, na druhej strane však má na to vytvorené podmienky.
* Každý žiak integrovaný v základnej škole musí mať vypracovaný individuálny výchovno-vzdelávací plán. Ten je vypracovaný na určité obdobie a zahŕňa aj spoluprácu s rodinou. Vypracúva sa pre každé dieťa osobitne. Individuálny plán hovorí o tom, v akej oblasti sa treba žiakovi viac venovať, čo sa mu neznámkuje, či aké metódy by mal učiteľ pri jeho vzdelávaní použiť (nie je o skresávaní učebných osnov, pozn. red.).
* Naše zákony umožňujú deťom s ťažkým zdravotným postihnutím oslobodenie od povinnej školskej dochádzky. V poslednom čase takýto postup už však ministerstvo školstva neodporúča, pretože sa snaží všetky deti zaradiť do vyučovacieho procesu. Spôsobuje to problémy rodičom, ktorí doma opatrujú deti s ťažkým postihom (nemôžu sa hýbať ani rozprávať), a každý rok musia zháňať potvrdenia od škôl o absolvovaní dochádzky. Problémy im spôsobuje aj fakt, že niektoré školy deti s ťažkým hendikepom vôbec nechcú prijať, pretože pre ne nemajú vytvorené podmienky.
PROFESIONÁLNA ORIENTÁCIA
* Predtým, ako začne žiak so zdravotným postihnutím uvažovať o svojom ďalšom profesionálnom uplatnení, je vhodné sa poradiť s výchovným poradcom v škole, ktorú navštevuje. Ten má prehľad o odboroch vhodných pre žiakov s určitým druhom postihnutia.
* Pre hendikepovaných žiakov existujú špeciálne stredné školy s celoslovenskou pôsobnosťou (žiak tam môže bývať v internáte), žiaci v nich sa väčšinou pripravujú na remeselné povolania, možno tu absolvovať aj nadstavbové štúdium.
* Zdravotne postihnutý žiak môže študovať aj na vysokej škole: čoraz viac ich otvára podporné centrá pre zdravotne postihnutých študentov, resp. majú aspoň koordinátora na prácu s postihnutými študentmi. Skontaktujte sa s nimi už počas štúdia na strednej škole.
Čo je integrácia
Integrácia nie je návrat detí so zdravotným a iným postihnutím do bežných tried základných škôl, ale proces tvorivého vzdelávania detí: vzdelávania iným spôsobom v bežnom prostredí, s podporou servisných profesionálnych služieb, ktoré dieťa potrebuje. Nie je to vyčlenenie dieťaťa z kolektívu triedy do špeciálne vyhradených priestorov, dieťaťu by mal špeciálny pedagóg pomôcť pri vyučovaní, najlepšie počas vyučovacej hodiny.