Jutta Kleinschmidtová v rozhovore pre Lifebook
Nemka Jutta Kleinschmidtová sa 21. januára tohto roku stala prvou ženou, ktorá vyhrala najťažšie motoristické preteky na svete - púštnu rely Paríž - Dakar. Tridsaťosemročná modrooká slobodná blondínka, absolventka vysokoškolského štúdia fyziky vyšla so svojím Micubischi víťazne z dramatického súboja s Francúzom Jeanom-Louisom Schlesserom, ktorý bol ešte po predposlednej etape na čele hodnotenia kategórie automobilov. V hlavnom meste Senegalu ale šampanské na najvyššom stupienku otvárala Kleinschmidtová. Schlesser v záverečnej etape stratil nervy, za nešportové správanie dostal hodinovú penalizáciu, ktorá rozhodla o triumfe Nemky.
Víťazstvo rodáčky z Kolína sa okamžite stalo mediálnou bombou, hoci Jutta Kleinschmidtová nebola v pelotóne púštnej rely žiadnym nováčikom. Prvýkrát na nej štartovala v roku 1988 v kategórii motocyklov, o päť rokov si presadla do súťažného auta, vtedy ešte ako spolujazdkyňa. Premiéru za volantom absolvovala o dva roky neskôr a hneď si svojím druhým miestom v kategórii sériovo vyrábaných áut a dvanástym v celkovom poradí získala rešpekt všetkých účastníkov. V nasledujúcom ročníku prišlo prvé etapové víťazstvo a v roku 1999 stála so svojou švédskou spolujazdkyňou Tinou Thörnerovou už na bronzovom stupienku.
J. Kleinschmidtová spomína na reakcie kolegov v pretekárskom poli: „Na začiatku kariéry som to nemala ľahké, muži nedokázali prijať porážku od ženy. Hnevalo ich, keď dorazili do cieľa za mnou. Teraz sú skôr pyšní, keď prídu predo mnou. Už ma poznajú, som jednou z nich. Výhody z toho, že som žena, som nemala. Naopak, je ťažšie dostať sa do kvalitného tímu a zohnať sponzorov, pretože nikto neverí, že by žena mohla byť rovnako rýchla ako muži.“ Tajomstvo úspechov Jutty Kleinschmidtovej je v technike jazdy. Na rozdiel od oveľa razantnejšie jazdiacej mužskej konkurencie, jej recept znie: „Je lepšie občas dať nohu dolu z plynu a tým predísť zložitej situácii. Vedie ma pri tom špeciálny ženský cit.“ Samozrejme, len vďaka týmto prednostiam by rely, ktorá svojou náročnosťou nemá vo svete obdobu, asi nevyhrala. Pred Dakarom Jutta tvrdo trénuje, minimálne dve hodiny denne venuje rozvoju vytrvalosti. Podceniť dvaapoltýždňové vyše 9000-kilometrové putovanie nehostinnou a nebezpečnou púšťou v kokpite auta, kde teplota neraz stúpne nad 60 stupňov, sa nevypláca. Zoznam obetí pekelnej rely sa z roka na rok zvyšuje. Kleinschmidtová strach za volantom nepozná: „Sú to vražedné preteky, ale pre mňa je Paríž - Dakar stále neuveriteľnou výzvou. Nikdy som sa nebála o svoj život. Strach mám iba, keď musím v noci prejsť cez cintorín alebo keď sa pozerám na strašidelný film. A čo ma neustále núti sadnúť v Paríži do auta? Ten neuveriteľný pocit v cieli, keď si môžem povedať: Dokázala som to.“
PETER ŠEFRÁNEK