
ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV TASR
u áut PSA Peugeot-Citroen. Slovensko teda automobilová recesia zatiaľ obchádza.
Najväčší európsky producent áut Volkswagen zvyšuje výrobu na Slovensku závratným tempom a nič nenasvedčuje tomu, že by recesia mala zavítať aj k nám. „Celková výroba VW Slovakia dosiahla od januára do septembra 130 miliárd korún. V medziročnom porovnaní vzrástla o 53 miliárd, teda o 69 percent,“ povedal predseda predstavenstva VW Slovakia Jozef Uhrík.
Koncern Volkswagen sa globálnej automobilovej kríze bráni presúvaním svojej výroby do lacnejších krajín, teda aj na Slovensko. „Dopyt po automobiloch mierne klesol, no my čakáme stabilizáciu alebo dokonca rast našej výroby,“ vyhlásil nedávno manažér dodávateľskej divízie VW Wolfgang Rohroff. Podľa neho vzrastie budúci rok výroba slovenských volkswagenov o pätinu. Dodal, že rast produkcie v Bratislave umožní presun výroby zo zahraničia, neprezradil však, z ktorých krajín.
Nemeckej automobilke tak klesnú náklady a svoju globálnu produkciu nebude musieť znížiť. Dozorná rada koncernu včera rozhodla o zoškrtaní päťročného výdavkového plánu o desatinu. Pre agentúru Reuters to povedal zdroj priamo z vedenia VW. Ušetrenie by mal koncern dosiahnuť zvyšovaním slovenskej produkcie. Tá by mala budúci rok vzrásť zo súčasných 290- na 350-tisíc áut ročne.
Kríza v odvetví k nám prilákala aj ďalšiu obriu európsku automobilku - PSA Peugeot-Citroen. Tá v snahe stlačiť svoje výdavky, otvorí montážny závod v Trnave. Od roku 2006 v ňom chce vyrábať 300-tisíc áut ročne. Aj v prípade tejto automobilky je pravdepodobné, že svoju produkciu bude zvyšovať, rovnako ako VW Slovakia, na úkor znižovania produkcie v drahých európskych závodoch.
Jednoznačná orientácia Slovenska smerom k automobilovému priemyslu prináša aj rast zamestnanosti. VW Slovakia už u nás zamestnáva okolo 9300 ľudí, francúzsky PSA Peugeot-Citroen dá prácu v prvej etape ďalším trom tisíckam Slovákov. Na montážne závody sú však naviazané aj desiatky dodávateľské spoločností, ktoré zamestnávajú, resp. zamestnajú toľko ľudí čo samotné automobilky.
Sedmina tržieb priemyslu smeruje do VW Slovakia
BRATISLAVA - Volkswagen si upevňuje pozíciu ťahúňa slovenskej ekonomiky. Tržby jeho dvoch podnikov v Bratislave a Martine predstavujú sedminu tržieb celého slovenského priemyslu.
Najväčšia európska automobilka výrazne pomáha aj obchodnej bilancii Slovenska. Od januára do septembra firma na Slovensko doviezla súčiastky za 77,6 miliardy a vyviezla výrobky za 129,2 miliardy korún. Volkswagen Slovakia tým dosiahol aktívne saldo v zahraničnom obchode 51,6 miliardy korún. Bez neho by bol obchodný deficit krajiny šesťnásobný.
Podľa minuloročného rebríčka ekonomického týždenníka Trend je VW Slovakia najväčším slovenským nefinančným podnikom. Jeho tržby boli vlani spomedzi iných podnikov ďaleko najvyššie. Na porovnanie boli dvakrát väčšie ako tržby košických oceliarní U.S. Steel. (tv)