„Keď hovorím o Európe, myslím dnes predovšetkým na predstavu. Priznávam moju detskú ilúziu: cítim v nej stále akýsi podvedomý odlesk cti a Božej slávy potulného rytierstva, cítim v nej odpor proti všetkým sortám križiactva. Myslím na sieť komunikujúcich predstáv,“ čítame v eseji Ach, deti zababrané od medu aj od krvi, ktorú Ivan Štrpka napísal pre tohtoročné hamburské literárne sympózium Európa píše. V rubrike Tmavá komora spomínajú na bývalú kultovú bratislavskú kaviareň U Michala Marian Jaslovský, Magda Kmeťková, Jana Žilčayová, Peter Uličný a Václav Šúplata, kým František Hruška približuje osobnosť talianskeho filozofa, historika a literárneho kritika Benedetta Croceho.
Peter Michalovič si do svojej rubriky De disciplína et arte tentoraz prizval českého filozofa Miroslava Petříčka, aby spolu pohovorili na tému paralógie, Oleg Pastier ponúka niekoľko poznámok ku knihám Ivana Kadlečíka a Jiří Olič sa „voľným okom“ pozerá na tvorbu maliara Ivana Csudaia. Bohatému bloku literárnych recenzií predchádza širokospektrálne panoptikum Andreja Habláka, Peter Zajac píše o zakázaných slovách, Márius Kopcsay o násilí proti verejnosti a novinkou je publicistický priestor na praktické otázky financovania a ekonomického fungovania kultúry.
Napriek tomuto všetkému zaujímavému zostalo miesto aj na ukážky pôvodnej slovenskej poézie a prózy. (ba)