Svetoznámy maďarský spisovateľ Péter Nádas svoj život aj tvorbu vždy podriaďoval smrti. Svedčia o tom aj jeho dielo Kniha spomienok a najmä Moja vlastná smrť napísaná po tom, keď v roku 1993 dostal srdcový infarkt a na tri a pol minúty sa stretol so smrťou. Okrem ukážok z týchto kníh prináša číslo aj rozhovor s autorom.
„Čo vlastne znamená značka Osamelí bežci a ako vznikla,“ je námetom štúdie Andreja Habláka. Vzájomná spolupráca Ivana Štrpku, Ivana Laučíka a Petra Repku vyústila do dvoch manifestov skupiny, ktoré v prvej polovici šesťdesiatych rokov vyslovili „zrelý etický postoj, postoj bežca, osamelého mysliteľa (…), ale aj symbolickosť a špecifickosť pomenovaní problémov ľudstva či jednotlivca v spoločnosti“. Poznámkami k Repkovej knihe Karneval v kláštore sa pripojil aj Ivan Štrpka a blok uzatvára Repkov text Bali. Aj rubrika Replika sa vracia do šesťdesiatych rokov, keď vznikla výnimočná báseň Poliaka Zbigniewa Herberta Štúdium predmetu, ktorej interpretáciu ponúka dvanásť slovenských literátov.
Romboid praje aj výtvarnému umeniu, okrem prác študentky Vysokej školy výtvarných umení Andrey Bartošovej, ktoré ilustrujú celé číslo, je tu aj článok o výstave gruzínskych umelcov Transmission a v rubrike De disciplina et arte sa Peter Michalovič venuje grafike a kresbe Milana Paštéku. (ba)