Úvodník redaktorky Vladislavy Fekete k štvrtému tohtoročnému číslu dvojmesačníka o divadle Javisko si kladie otázku, do akej miery je každé divadlo akousi autoterapiou tvorcov. Skúsenosti z banskobystrického Divadla z Pasáže, Bohnickej divadelnej spoločnosti či projekty, akými boli Túžby z ulice súboru Nota Bene však ukazujú, že aplikácie niektorých divadelných techník pri liečení ducha i tela sú určite hodné zamyslenia aj samostatnej témy čísla inšpirovanej seminárom Užitočné divadlo, ktorý sa konal z iniciatívy VŠMU v Bratislave.
O skúsenostiach s divadlom-terapiou či komunitným divadlom píšu Anna Grusková, Dagmar Inštitorisová, Juraj Šulík, Nadežda Lindovská, Petra Fornayová, Oľga Panovová, Zuzana Bakošová-Hlavenková a ďalší. O najnovšom predstavení Panic! s podtitulom How to be happy! legendy divadla 70. rokov Richarda Foremana informuje Július Gajdoš. Recenznú časť tentoraz pokrýva inscenácia Krcheň Nesmrteľný z Činohry SND Bratislava, Helverova noc z košického Štátneho divadla, tanečný projekt AINA pre 5 singlov či koprodukčný Bash. Aj v tomto čísle nájdeme servis pre dramaturgov a monitoring premiér. Nová rubrika Z druhej strany dáva priestor tvorcom, aby pomenovali inscenáciu či fenomén, ktorá ich v poslednom čase zaujala. (zu)
OS 9/2003
Kalligram Bratislava, zodpovedný redaktor Juraj Hrabko
Návrh zmluvy zakladajúcej Ústavu pre Európu, ako aj dva dokumenty okolo interrupčného zákona sú cenným príspevkom na zorientovanie sa v témach, ktoré (okrem iných) patria v súčasnosti k najaktuálnejším. Z článkov venujúcich sa kultúre dominujú dva rozhovory. „Keby sme cúvli v čase o niekoľko desiatok rokov a použili dnešnú kritickú metódu na vtedajšie časy, vyšlo by z toho, že máme veľkých spisovateľov - Thomasa Manna a Karla Maya. A všetko jedno - Old Shatterhand vedie popod pazuchu Hamleta. To, čo sa deje okolo Harryho Pottera, má charakter mánie a epidémie. Pokúšal som sa to čítať, ale nedá sa. Nastalo strašné sploštenie dopytu a vkusu. Naozaj je to strašné,“ hovorí poľský spisovateľ a esejista Stanislaw Lem v obsiahlom interview s poetkou Ewou Lipskou.
Ďalší dialóg sa odohráva medzi Petrom Uličným a Mariánom Vargom, je to ukážka z dlho očakávanej knihy, ktorú vydá L.C.A. „V poslednom období sa z fenoménu šesťdesiatych rokov stala až takmer móda, akékoľvek retro je dnes vlastne v móde, akoby sa ľudia začali zmierovať s tým, že nič nové sa už nedá vymyslieť. Všetko o šesťdesiatych rokoch sa dá zhrnúť do jedinej vety, a síce, že to bola revolúcia ducha,“ vraví Varga. „Pokiaľ ide o hudbu, mnohým sa tá éra navždy spojila s Beatles, ale to by bolo nespravodlivé, pretože ak bolo na tých rokoch niečo fascinujúce, tak to, že tu vedľa seba existovalo obrovské množstvo kapiel. Bol to čas úžasnej plurality, odvtedy sa začala vlastne aj populárna hudba vnímať ako umenie.“
(ba)