Číslo otvára druhá časť recenzie antológie vizuálnej kultúry Visual Culture Reader editora Nicholasa Mirzoeffa. Zora Rusinová v nej okrem iného smutne konštatuje, že „v snahe otvoriť sa pri skúmaní nových javov celému svetu v mene tak často deklarovanej a zdôrazňovanej globalizácie, multikulturálnosti a transnárodných tendencií, s dôrazom špecificky položeným aj na nezápadnú časť súčasného sveta (umenie Afriky, Ázie, Latinskej Ameriky), opäť – podobne ako v prípade veľkých svetových prehliadok umenia – z mapy sveta vypadla stredná a východná Európa“.
Jana Geržová porovnáva tvorbu dvoch významných britských videoumelcov Douglasa Gordona a Isaaca Juliena, kým Andrea Bátorová predstavuje Pinotéku moderny v Mníchove – najväčšie múzeum súčasného umenia v Nemecku. K bloku recenzií žánrovo patrí aj hodnotenie knihy Neviditeľná žena (Antológia súčasného amerického myslenia o feminizme, dejinách a vizualite). (ba)
Romboid 5 – 6/2003
Asociácia organizácií spisovateľov Slovenska, šéfredaktor Ivan Štrpka
„Písanie nezáväzne plynie kamsi dočerta, hygienicky čisté, bez smietky zmyslu či identity aj bez kvapky zábavnosti… to podstatné a zábavné tam často jednoducho nie je. Býva tam často otrava a galeje čítania,“ píše v úvodníku šéfredaktor. Našťastie, o našom najlepšom literárnom časopise to neplatí.
Letné dvojčíslo obsahuje niekoľko atraktívnych textov. Asi najväčšou lahôdkou je rozsiahly výber z listov Deža Ursinyho, ktoré písal polroka pred svojou smrťou svojej blízkej priateľke, českej výtvarníčke Zdenke Krejčovej. Okrem tradičných rubrík v novom Romboide čitateľ nájde prekvapivo drsné básne Daniela Heviera, dlhší text venovaný knihe amerického literárneho postmodernistu Roberta Coovera Noc v kine s krátkou ukážkou, preklad nadčasovej Borgesovej eseje o čase, „galejnú“ úvahu nad staršou knihou poviedok spisovateľa Ballu či čitateľsky prístupnejší rozbor románu Alfonza Bednára. Z mimoliterárnych presahov prekvapí zaradenie profilu francúzskeho skladateľa Erika Satieho a reprodukcie zaujímavých diel Moniky Kompaníkovej. Škoda, že mladá výtvarníčka, ktorá je úspešnou autorkou poviedok, nedostala možnosť prezentovať sa aj ako literátka. (her)