
Obsah časopisov pre mladých je plný intímností, ktoré sú pre tínedžerov občas až „pritvrdé“. Časopis vie viac, ako rodičia,“ tvrdia žiaci. Ich obsah však nikto nekontroluje, čo môže byť problémom. Podľa psychológa totiž majú deti tendenciu vyskúšať si, čo sa v časopise dočítajú. FOTO – ARCHÍV
„Och bože, tá má ale…,“ skríkne a položí si ruku na ústa 12-ročná Vierka a prstom kamarátke ukazuje prsia Pamely Andersonovej v časopise Dívka. Obe sa chichocú, prevrátia stránku a čítajú o svojich obľúbených hviezdach: „Ty si prečítaj o Ashley, ja o Britney,“ dohodnú sa.
V časopisoch pre „takmer dospelých“ nájdete takmer všetko, čo v časopisoch pre dospelých: dočítate sa o „cool“ móde a vhodných „ohozoch“, o líčení na večierky, o príbehoch, sú v nich horoskopy i krížovka.
Mladí si prečítajú o trapasoch hviezd showbiznisu a „vytešujú sa“, že aj hviezdy sa občas môžu poriadne strápniť. Pri prezeraní ich fotiek z detstva im pozdvihne sebavedomie, keď zistia, že vyzerali úplne obyčajne, niektorí dokonca aj škaredo.
Nájdu tam však aj intímnosti, ktoré by dospelí možno nečakali. Časopis Dívka v novom čísle napríklad rozoberá „tú vec“, s ktorou sa chalani hrdia. „Trúfla si sa na ‘neho‘ prvýkrát poriadne pozrieť? Už si s chlapcami o ich najlepšom kúsku hovorila?“
Nový časopis Cool Fanny, ktorý je na trhu len sedem dní, im zase poradí, kedy je najvhodnejší čas na prvé milovanie. Bravo zase prezradí, prečo ich láska neminie: „Behom nášho milostného života sa približne šesťkrát zamilujeme. Z desiatich zamilovaných párov sa ich deväť vezme. Ale len jeden z nich si vezme svoju prvú lásku. Z toho plynie ponaučenie: nebuď smutná, keď sa ti zrúti jedna láska, príde ďalšia.“
Tieto časopisy si však môžu kúpiť aj deti, ktoré majú len 8 či 10 rokov. Sú pre ne takéto informácie vhodné? „Mnohé z toho majú v hlavách naozaj chaos a cítia sa bezradné, pretože sa vnútorne necítia na to, čo im v časopise predávajú – od petingov, netingov až po to, ako rozopnúť chlapcovi nohavice,“ hovorí školská psychologička Gabriela Herényiová.
Dodáva, že tu by mali nastúpiť rodičia: „Je od nich alibistické, ak nechajú časopisy, aby suplovali ich úlohu. Deti totiž budú chcieť vyskúšať si veci, ktoré ich zaujali. Objavujú svoje telo a robia to aj s pomocou časopisu. A niekedy aj tých, čo si kúpia rodičia.“
Zmätok a neochotu rozprávať sa o intímnych veciach deti vycítia. Zrejme aj preto o niečo viac ako polovica tvrdí, že keby sa chceli v týchto veciach poradiť, skôr by siahli po časopise, ako sa rozprávali s rodičmi. Možnosť rozprávať sa s rodičmi by využilo 37 percent z nich.