Ars Electronica – umenie budúcnosti

LINZ – Kto a pre koho robí umenie zajtrajška? Téma najväčšieho svetového festivalu digitálneho umenia Ars Electronica bola tentoraz stanovená pomerne široko – trochu provokatívne upozorňujúc na veci, ktoré značne rýchlo menia chápanie toho, čo zvyk


Ocenený projekt Matrix, ktorého autorom je Japonec Ryoji Ikeda.



FOTO – SMART STUDIO

LINZ – Kto a pre koho robí umenie zajtrajška? Téma najväčšieho svetového festivalu digitálneho umenia Ars Electronica bola tentoraz stanovená pomerne široko – trochu provokatívne upozorňujúc na veci, ktoré značne rýchlo menia chápanie toho, čo zvykneme pokladať za umenie. Po predchádzajúcom ročníku v znamení divácky atraktívnej témy Next Sex sa aj teraz na viacerých miestach rakúskeho Linzu odohrala séria prednášok a diskusií, niekoľko zaujímavých výstav i živých predstavení.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

K najsledovanejším udalostiam patrilo, samozrejme, odovzdávanie ocenení laureátom Prix Ars Electronica skutočným „umelcom budúcnosti“. Omnoho zaujímavejšie ako pohľad na šťastných držiteľov sošiek však vyzneli prezentácie samotných umelcov. Či už to boli prednášky o vlastnej tvorbe, alebo napríklad pôsobivé audiovizuálne predstavenie v prípade oceneného digitálneho hudobníka Ryojiho Ikedu. Matematicky premyslené a minimalisticky úsporné využívanie elektronicky vytváraných zvukových vĺn spolu s videoprojekciou sa stalo jedným z vrcholných zážitkov festivalu.

V Electrolobby, na mieste dočasne zasvätenom digitálnej kultúre a životnému štýlu, si medzitým diváci v tvarovo prispôsobivých sedadlách vychutnávali strhujúce projekcie animácií z najnovších počítačových hier.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho patrilo ocenenie aj umelcom v oblasti internetovej tvorby – tentoraz ho dostala online hra Banja z dielne francúzskeho tímu cHmAn, ktorá umožní návštevníkovi webovej stránky spolu s celou pripojenou komunitou stať sa súčasťou kresleného sveta plného zábavných postavičiek. V kategórii Net Excellence sa Zlatá Niké ušla Američanovi Joshuovi Davisovi, pozývajúcemu v internetovom projekte PrayStation všetkých, aby každý deň naplnili virtuálny priestor kalendára drobnými príspevkami. Umenie zajtrajška môžeme obdivovať už dnes: skutočnosťou sa stal napríklad odveký sen autorov sci-fi, hýbanie predmetmi priamo mozgovými vlnami.

Pomocou senzora, snímajúceho elektrické procesy v mozgu, si s protivníkom môžete zmerať sily v hre o malú guľôčku s názvom BrainBall.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: SLÁVO KREKOVIČ (Autor je šéfredaktor 3/4 revue)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 344
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 912
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 690
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 169
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 751
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 218
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 696
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 607
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu