Za chybu výrobku bude pol roka zodpovedať výrobca

BRATISLAVA - Od apríla budúceho roka, keď sa záručná lehota väčšiny výrobkov predĺži na dva roky, sa zmení aj spôsob dokazovania príčiny poruchy výrobku.


Záručná lehota dva roky bude aj pri opánkach. Ak sa rozpadnú predajca ich bude musieť zobrať späť. ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME


Dnes rozhoduje o reklamácii predajca - len od neho závisí, či reklamáciu uzná za oprávnenú, alebo ju odmietne. Ak reklamáciu odmietne, zákazník má ešte dve možnosti. Buď pošle výrobok do autorizovanej skúšobne, alebo sa obráti na súd. Za skúšobňu však musí zaplatiť, cena za skúšku je niekedy aj niekoľko tisíc korún. Súdny spor by zas mohol trvať niekoľko rokov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj po novom bude o oprávnenosti reklamácie rozhodovať predajca. Ak sa však chyba prejaví do šiestich mesiacov od zakúpenia výrobku, bude sa považovať za chybu, ktorá existovala už pri predaji.

SkryťVypnúť reklamu

Spotrebiteľské organizácie sú presvedčené, že toto ustanovenie značne uľahčí reklamácie a obchodníci ich budú musieť prijímať vo väčšej miere. „V súčasnosti je spotrebiteľ vydaný na milosť a nemilosť obchodníkovi,“ vraví Miroslav Tulák zo Združenia slovenských spotrebiteľov. Veľa obchodníkov dnes zo zásady neuznáva reklamácie, pretože vedia, že len máloktorý zákazník sa obráti na súd alebo skúšobňu.

Ak zákazník bude reklamovať tovar do šiestich mesiacov od zakúpenia, bude na výrobcovi, aby dokázal, že tovar bol pri predaji v poriadku a že porucha vznikla buď nesprávnym používaním, alebo prirodzeným opotrebovaním materiálu.

Po šiestich mesiacoch sa o dokazovanie podelí výrobca a spotrebiteľ. Spotrebiteľ musí dokázať, že výrobok používal podľa návodu, staral sa oň a nerobil nič, čím by ho znehodnotil. Výrobca bude musieť dokázať, že výrobok bol kvalitný a poruchu spôsobil zákazník nesprávnym používaním.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorí domáci výrobcovia sa nového zákona boja. Predpokladajú, že zákazníci sa viac budú snažiť reklamovať opotrebovaný tovar.

Zahraniční výrobcovia nepredpokladajú, že by zmena mala mať zásadný vplyv na počet uznaných reklamácií. Rovnaké výrobky predávajú na trhoch Európskej únie, kde podobné ustanovenia platia už niekoľko rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 561
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 279
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 065
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 243
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 925
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 845
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 415
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu