
Záručná lehota dva roky bude aj pri opánkach. Ak sa rozpadnú predajca ich bude musieť zobrať späť. ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME
Dnes rozhoduje o reklamácii predajca - len od neho závisí, či reklamáciu uzná za oprávnenú, alebo ju odmietne. Ak reklamáciu odmietne, zákazník má ešte dve možnosti. Buď pošle výrobok do autorizovanej skúšobne, alebo sa obráti na súd. Za skúšobňu však musí zaplatiť, cena za skúšku je niekedy aj niekoľko tisíc korún. Súdny spor by zas mohol trvať niekoľko rokov.
Aj po novom bude o oprávnenosti reklamácie rozhodovať predajca. Ak sa však chyba prejaví do šiestich mesiacov od zakúpenia výrobku, bude sa považovať za chybu, ktorá existovala už pri predaji.
Spotrebiteľské organizácie sú presvedčené, že toto ustanovenie značne uľahčí reklamácie a obchodníci ich budú musieť prijímať vo väčšej miere. „V súčasnosti je spotrebiteľ vydaný na milosť a nemilosť obchodníkovi,“ vraví Miroslav Tulák zo Združenia slovenských spotrebiteľov. Veľa obchodníkov dnes zo zásady neuznáva reklamácie, pretože vedia, že len máloktorý zákazník sa obráti na súd alebo skúšobňu.
Ak zákazník bude reklamovať tovar do šiestich mesiacov od zakúpenia, bude na výrobcovi, aby dokázal, že tovar bol pri predaji v poriadku a že porucha vznikla buď nesprávnym používaním, alebo prirodzeným opotrebovaním materiálu.
Po šiestich mesiacoch sa o dokazovanie podelí výrobca a spotrebiteľ. Spotrebiteľ musí dokázať, že výrobok používal podľa návodu, staral sa oň a nerobil nič, čím by ho znehodnotil. Výrobca bude musieť dokázať, že výrobok bol kvalitný a poruchu spôsobil zákazník nesprávnym používaním.
Niektorí domáci výrobcovia sa nového zákona boja. Predpokladajú, že zákazníci sa viac budú snažiť reklamovať opotrebovaný tovar.
Zahraniční výrobcovia nepredpokladajú, že by zmena mala mať zásadný vplyv na počet uznaných reklamácií. Rovnaké výrobky predávajú na trhoch Európskej únie, kde podobné ustanovenia platia už niekoľko rokov.