V Podolí otvorili park miniatúr

Prvú kópiu hradu Branč odhalili v parku miniatúr Matúšovho kráľovstva uprostred podjavorinskej obce Podolie.


Prvým exponátom je model hradu Branč.


FOTO SME - DARIUS IVAN


Desaťtonová miniatúra hradu sa stala jeho prvým reálnym obrazom z obdobia pred spustošením na začiatku 18. storočia. Na pozemku, ktorý Matúšovo kráľovstvo od obce Podolie získalo za symbolickú korunu, plánujú do budúcnosti postaviť 53 miniatúr slovenských hradov a zámkov v mierke 1:50.

Už počas zimy majú v pláne vytvoriť Krupinskú vartovku, strážnu Živánsku vežu Hrušovského hradu a Nový zámok z Banskej Štiavnice. Do jari chcú stihnúť aj maketu zámku Holíč, ktorá by mala mať rozlohu 5,5 x 5 metrov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V nedeľu sprístupnili Branč, ktorý pokrýva viac ako jedenásť metrov štvorcových. Správca občianskeho združenia Matúšovo kráľovstvo Juraj Hlatký je presvedčený, že prostriedky na naplnenie idey nájdu. „Buď u slovenských sponzorov, alebo v európskych fondoch.“ Branč vybrali ako prvý preto, že táto jeho podoba nebola ešte nikdy publikovaná. Hrad Ctibora zo Ctiboríc nie je verejnosti všeobecne známy, preto európske prostriedky v hodnote presahujúcej 100-tisíc korún venovali jeho miniatúre. Na populárne hrady ako Beckov, Čachtice či Trenčín chce kráľovstvo hľadať sponzora na domácej pôde.

Matúšovo kráľovstvo je občianske združenie založené na recesisticko-historickom základe, tvrdí jeho taverník (pokladník) Peter Ištoňa z Piešťan. Pôsobnosť kráľovstva, ktoré historicky nikdy neexistovalo, je na území Západného Slovenska - od Oravy cez Kysuce až po Komárno. Dnes ho tvorí viac ako dvesto subjektov (obcí a podnikateľov), 53 hradov a zámkov. Kráľovstvo vo svojich dŕžavách funguje podľa Ištoňu na základe ochoty a dobrej vôle podieľať sa na zviditeľnení oblastí.

SkryťVypnúť reklamu

„Sme ťahúňom v oblasti rozvoja cestovného ruchu v našich regiónoch,“ tvrdí s presvedčením. Vytvorenie parku miniatúr je ďalším krokom kráľovstva k zviditeľneniu Slovenska. „Keď môžu mať miniatúry vo Francúzsku, Švajčiarsku, môžeme ich mať aj my a lákať na nich turistov.“

V podolskom parku k hradom pribudne aj minireštaurácia a ďalší servis pre turistov. Podľa Ištoňu nie je vylúčené, že tu v budúcnosti postavia aj maketu nejakého poľského či českého hradu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 701
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 5 693
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 044
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 449
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 410
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 940
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 714
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 323
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu