Kupujúci bude môcť reklamovať len skutočné chyby výrobku, a nie tie, ktoré vznikli opotrebovaním. Predajca bude mať stále na posúdenie reklamácie 30 dní.
Výrobky kúpené do konca marca sa majú posudzovať podľa starého zákona, ich záručná lehota sa nepredĺži. Dlhšia záruka bude platiť od apríla len na tovar vyrobený v roku 2004.
Marta Černá z Fóra spotrebiteľov vidí okrem väčšej istoty pre spotrebiteľov aj ďalšiu výhodu pre kupujúceho. Na všetky výrobky budú musieť byť aspoň dva roky originálne náhradné diely i servis.
Na výrobky, ktoré sú určené na dlhšie ako dvojročné používanie, bude platiť ešte dlhšia záručná lehota. Stanoví ju výrobca alebo osobitný predpis. Dlhšia záruka sa môže vzťahovať aj na časť výrobku. Napríklad na práčku bude záruka dva roky, ale na jej motor môže byť až päť.
Záruka sa predĺži aj v bazároch a second handoch, ale predajca sa tu môže so zákazníkom dohodnúť na kratšej ako dvojročnej záruke. Nesmie však trvať kratšie ako rok.
Na žiadosť kupujúceho musí predávajúci poskytnúť záručný list. Na uplatnenie reklamácie, ak je záruka dvojročná, ale stačí pokladničný blok.
Zákazník bude môcť žiadať namiesto opravy vymenenie veci. Bude to však možné len vtedy, ak by oprava stála približne rovnako ako nová vec. Aj predajca bude môcť pri každej reklamácii vymeniť tovar za nový, ale nesmie tým zákazníkovi veľmi skomplikovať situáciu.
Väčšina výrobcov i obchodníkov nepredpokladá, že by sa dlhšia záruka nejako premietla do ceny. Nečakajú ani problémy. V západnej Európe dvojročná záruka platí už niekoľko rokov, od tohto roku aj v Česku. Niektorí plánujú preškoliť personál, aby dokázal správne rozoznať chyby výrobkov.
Štátny radca na ministerstve hospodárstva Dušan Vilim hovorí, že od apríla by mal začať platiť aj nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý takisto prevezme niektoré prvky európskeho práva.