„Dôvod označenia zákazky ako strategickej je v prvom rade časový,“ tvrdí hovorca ministerstva obrany Ladislav Šticha. Konkurz by podľa neho nebolo možné stihnúť do roku 2005, keď sa definitívne skončí životnosť stíhačiek MIG-21, ktoré české letectvo dodnes používa. Česká vláda chce o obchode rozhodnúť do konca roka.
Oslovia pravdepodobne deväť krajín, ktoré majú svoje ponuky predložiť do konca októbra. Hlavnou podmienkou je, že ročné náklady na fungovanie stíhačiek nemôžu presiahnuť 1,5 miliardy českých korún. Druhou podmienkou je, že stíhačky musia byť lepšie ako MIG-21.
Tento typ slúži od šesťdesiatych rokov a napriek čiastočným modernizáciám beznádejne zastaral, ako to ukazujú aj časté havárie.
Očakáva sa, že do súťaže sa prihlásia Belgičania, Holanďania a Turci s lietadlami F-16 Falcon. Spojené štáty a Kanada môžu okrem F-16 ponúknuť lietadlá F/A-18 Hornet. Francúzi pravdepodobne ponúknu vlastné Mirage 2000, Nemci budú chcieť predať F-4 Phantom a Švédi JAS-39 Gripen. Na súťaži sa pravdepodobne nezúčastní Veľká Británia napriek tomu, že jej lietadlá Tornado nejaký čas považovali za favoritov.
F-16, F/A-18 a Mirage 2000 sú o jednu, Jas-39 Gripen o dve generácie mladšie lietadlá ako MIG-21. F-4 Phantom, naopak, vekom zhruba zodpovedá MIG-21, vďaka stálym modernizáciám však dodnes slúži v nemeckom či izraelskom letectve.
Celkovo však platí, že Českej republike ponúkajú relatívne lacno stroje, ktorých sa bohatšie štáty chcú zbaviť.
Problémom zostáva chýbajúci tender. Medzinárodná organizácia Transparency International už označila pripravovaný obchod za nepriehľadný. Česko podľa nej opakuje poslednú chybu, keď sa ešte za vlády premiéra Miloša Zemana nákup stíhačiek skončil medzinárodným škandálom.
Vláda vtedy vyhlásila konkurz, o ktorom bolo dopredu jasné, že jeho podmienkam môže vyhovieť iba Gripen švédsko-britskej výroby. Obchod sa nakoniec neuskutočnil. Nová vláda premiéra Vladimíra Špidlu od neho odstúpila s odvolaním sa na vlaňajšie povodne, vinou ktorých nezostali v rozpočte peniaze na stíhačky.
Mnohí odborníci aj predstavitelia NATO navyše už roky tvrdia, že by Česko a ďalšie nové členské štáty v najbližších rokoch nemali investovať do nákupu lietadiel, ktoré reálne nepotrebujú. Už aj tak nedostatočné financie by sa mali využiť na riešenie oveľa vážnejších problémov týchto armád, napríklad na nákup pojazdných áut, funkčných vysielačiek či výučbu angličtiny.