h.
Matematika v praxi
Koľko výkonu dokáže preniesť jedno koleso na vozovku? Pri zhoršených poveternostných podmienkach nie viac, ako 30 kW. Stačí, ak máte auto s výkonom povedzme 100 kW. Je jasné, že pohon jednej nápravy nemôže využiť tento potenciál. Rátajme spolu: 100 kW : 2 = 50 kW. Prebytok 20 kW na koleso spôsobí prešmykovanie. Naopak, pri modeli s pohonom všetkých štyroch kolies nedochádza k preklzávaniu kolies. Pohon všetkých štyroch kolies je cestou, ako predísť mnohým problémom na ceste aj v teréne skôr, ako k nim vôbec môže dôjsť.
Príklady priťahujú
Stále rastúce výkony cestných automobilov a zvyšujúce sa nároky na bezpečnosť. A na strane druhej požiadavky na špeciálne vozidlá do terénu, alebo do kopcovitých horských oblastí. To sú hlavné dôvody stále sa rozširujúceho počtu automobiliek, ktoré ponúkajú vo svojom výrobnom programe automobily s pohonom 4x4. Dnes také autá nájdete aj v ponuke luxusných značiek. Viete o tom, že napríklad aj Jaguar X-Type bol prvou štvorkolesovou šelmou s trvalým pohonom všetkých štyroch kolies?
Nedávna história
Na začiatku bola značka Subaru. Jej priekopnícke kombi Leone Station Wagon AWD bolo v roku 1972 prvým sériovo vyrábaným osobným automobilom s pohonom všetkých štyroch kolies. Vzniklo na objednávku japonskej energetickej spoločnosti, ktorá potrebovala auto, ktoré by zvládlo aj zimné nástrahy prírody. Vyznačovalo sa takmer ideálnym riešením. Permanentný pohon všetkých kolies doplnili centrálnym diferenciálom. Spolu s diferenciálmi na prednej a zadnej náprave zaberali vždy tie kolesá, ktoré mali pevnú zem pod kolesami.
Vývoj ide dopredu
Niekedy je výhodné, keď automobil má pohon iba jednej nápravy a pohon 4x4 je k dispozícii iba v momente, keď to naozaj treba. Takéto riešenie prináša dnes veľké množstvo takzvaných SUV modelov. Športovo úžitkové autá sú do voza aj do koča. Teda na cesty aj do terénu. A práve tam, ale napríklad aj pri zlých adhéznych podmienkach na ceste, dokážu napríklad vďaka spojke Haldex a elektronike preniesť výkon v zlomku sekundy z jednej poháňanej nápravy na obidve. To už vedia aj niektoré „obyčajné“ autá s pohonom 4x4.
Výhody
Určite väčšia bezpečnosť, zlepšená priechodnosť, istota za volantom, že sa dostanem aj s osobným vozidlom v prudkých stúpaniach horských ciest do cieľa. Aj v piesčitom teréne je pohyb bez hoci nie permanentného pohonu všetkých kolies, nemožný. Prednosti sú však zrejmé najmä v zime. Nemusí to byť ani náročné stúpanie. Stačí sneh a ľad na ceste. S pohonom 4x4 sa môžete cítiť nielen isto, ale aj bezpečnejšie.
Ťažko na cvičisku, ľahšie na bojisku
Poznajte správanie svojho vozidla v zimných podmienkach! Je rozumné a potrebné vopred si vyskúšať reakcie auta napríklad na zasneženom a zľadovatenom parkovisku. Rukami treba po volante preberať jemne, vláčne, skôr menej ako viac. Noha smerujúca k pedálu akcelerátora musí byť ľahučká, jemná, nežná. Otáčky pridávajte opatrne, aby sa kolesá neprešmykovali - nie všetky autá majú systém ASR proti preklzávaniu. Vyhnite sa prudkému brzdeniu a náhle nemeňte smer. A keď sa vám podarí pošmyknúť sa s autom, odzemok na pedáli brzdy Vám nepomôže. Neskáčte hneď na brzdu. Premýšľajte! Auto s pohonom zadnej nápravy zväčša dostane pretáčavý šmyk - „ustreľuje“ mu zadná časť. Predný pohon má tendenciu šmýkať sa von zo zákruty v pôvodnom smere jazdy bez chute zabočiť. Nuž a trvalý pohon 4x4 má tendenciu, kým neprekročíte všetky fyzikálne medze priľnavosti pneumatík, ísť tam, kam mu natočíte volant. Samozrejme nie všetko je také jednoduché, ale pohon všetkých ko-lies má svoje neoddiskutovateľné výhody. Mimochodom, už viete, prečo na svetových rally súťažiach majú vozidlá WRC pohon všetkých štyroch kolies?
Dva razy meraj, jeden raz rež
Ale určite nie zákruty a už vôbec nie v zime. Majte na pamäti, že priľnavosť pneumatík sa v zime znižuje a šmýka sa 5 až 15 krát viac oproti letu. Preto udržiavajte primeraný odstup od vozidiel pred vami. Hoci vás jazda s vozidlami, ktoré majú pohon všetkých štyroch kolies, zbaví množstva problémov, vyžaduje si rozvahu, opatrnosť a skúsenosti. A tie získate len vtedy, ak budete jazdiť a nie čakať na opravu svojho auta v servise… (xavo)