Už ste si niekedy sadli na žuvačku? Nepríjemne sa lepí, naťahuje. Čím je teplejšie, tým viac. Má lepšiu adhéziu. Pripomína pneumatiky formuly jeden. Tiež sa doslova lepia na vozovku a držia auto tam, kde by obyčajné, podstatne tvrdšie, išli dávno do šmyku. Pneumatiky, to je veru neraz čierna mágia. Iné na šport, iné do terénu, celkom iné pre vysoké rýchlosti. Zákon nám ich už meniť nekáže. Zdravý rozum áno. Áno, reč je o pneumatikách. Ale začnime pekne od Adama. Vlastne od nôh! Ako sa staráte o tie svoje? Kúpili ste si nedávno novú vychádzkovú obuv, lebo tá stará už doslúžila? Hoci nepodliehate móde, dôležité sú pre vás iba úžitkové parametre obuvi… Hm, nuž prečo potom šetríte na dobrých podrážkach svojich druhých nôh?!
ČO NA „NOHY“?
Už sa ochladilo, dážď nie je iba matnou spomienkou, pribudli hmly, neraz už aj mrazíky. Onedlho sa objaví prvý sneh. Zima nepríjemne zalieza pod nechty. Na seba kabát, na nohy teplé zimné topánky. A stále jazdíte na letných pneumatikách? Akoby ste na Mikuláša vyrazili z domu v sandáloch! Skúste to, vari pochopíte, čo myslia odborníci, keď dookola opakujú svoje: ak sa priemerná teplota zníži na hranicu približne 8° Celzia, treba konať! Na rade je prezúvanie. Ak sa máte radi, a tiež svojich blížnych, „obujete“ svoje auto „do zimných“. Prečo? Ako sa zatiaľ obuvníkom nepodarilo vyrobiť celoročne vhodnú topánku, ktorá by v lete vetrala a v zime hriala vaše nohy, neexistuje celoročne použiteľná pneumatika. Takzvané univerzálne druhy sú iba reklamným trikom výrobcov, aby ste si kúpili práve ich výrobky. Pre vás, ale aj pre ostatných motoristov by malo platiť: v zime s letnou náplňou do ostrekovačov okno neumyjem. Zamrzne. Nie je vhodná na zimnú prevádzku. Rovnako letná pneumatika mi v zime neposlúži. Keď klesne teplota, guma, z ktorej je pneumatika vyrobená stvrdne. Stráca priľnavosť.
ŠTYRI DLANE BEZPEČIA
Bežné rozmery pneumatík osobných áut sa dotýkajú vozovky približne plochou veľkej mužskej dlane. Štyri dlane medzi autom a cestou. Málo na záchranu, veľa na šmýkanie. To sa na snehu určite podarí. U vás nezvykne snežiť a preto stačia letné pneumatiky aj v zime? Spomeňte si na žuvačku. Keď na ňu dáte kocku ľadu, po chvíli stvrdne tak, že ju hravo zlúpnete aj z nohavíc. Nedrží. A o tom to je.
Zimné pneumatiky majú celkom iné zloženie zmesi. Tam, kde bežná guma obyčajnej letnej pneumatiky tvrdne na kameň, zimná zmes funguje akoby nič. Dokáže prenášať adhézne sily: pri rozjazde, brzdení aj zatáčaní. Nepohnúť sa do stúpania je menší problém, ako neubrzdiť pred prekážkou - napríklad pred chodcom. A keby išlo aj „len“ o obyčajné pokrčenie plechov, kto by o to stál? Máme stále lepšie autá s ABS, prichádzajú stále nové vzory pneumatík. To ale nestačí. Tvrdé obruče stuhnutých letných pneumatík zhoršujú komfort jazdy. Znižujú bezpečnosť. Predlžujú brzdnú dráhu. Vlastne, prečo ešte treba dodávať ďalšie argumenty pre používanie zimného obutia? Veď sú väčšine motoristov všeobecne známe. A stále väčším počtom akceptované. Napriek tomu, že zákon, hoci pôvodne mal, nám ich nenariaďuje v zime používať. Ide o to, aby si každý motorista mohol vybrať podľa svojich možností z dnes už širokej ponuky zimných autoplášťov. Svetové pneumatikárske koncerny opäť horúčkovito vyvíjali nové, ďalšie modely zimných pneumatík, aby pripravili obutie na prelom rokov. Vtedy na európskom kontinente zväčša vládne zima. Aká bude tá tohtoročná? Hoci podľa klimatológov majú byť zimy stále miernejšie, zimné pneumatiky majú svoj neoddiskutovateľný význam pre bezpečnosť cestnej premávky.
AKÉ SÚ ROZDIELY?
Zimné pneumatiky sa od letných líšia zásadným spôsobom v niekoľ-kých dôležitých bodoch: je to najmä rozdiel v technológii la-miel a v ramennej oblasti plášťov. Moderné letné dezény majú čoraz menej lamiel v jednotlivých dezénových blokoch a zväčša uzavretú ramennú oblasť pneumatiky. Zimné dezény majú otvorenú ramennú časť s rozširujúcou sa drážkou, čo zlepšuje odvod snehu a snehovej kaše (samočistiaca schopnosť) a navyše disponujú veľkým počtom lamiel.
Relatívny vplyv jednotlivých častí sa mení v závislosti na typu povrchu. Napríklad na čerstvo napadanom snehu majú najväčší vplyv bloky dezénu spolu s počtom drobných lamiel. Na ujazdenom snehu s vrstvou čerstvo napadaného snehu je vplyv dezénových blokov a lamiel približne vyrovnaný. A pri jazde na ujazdenom snehu má najväčší vplyv behúňová zmes a lamely. Ak majú letné pneumatiky optimálnu zmes behúňovej časti pri teplotách do 7 °C, zimné si zachovávajú využiteľnú elasticitu aj pri extrémne nízkych teplotách. Tomu zodpovedá lepší záber. Pri nízkych teplotách sú zmesi letných pneumatík natoľ-ko tvrdé, že strácajú adhéziu, teda záberové aj brzdné vlastnosti.
DO DAŽĎA PRŠIPLÁŠŤ, ALEBO…
Aj keď sa všeobecne traduje, že letné pneumatiky majú lepšie vlastnosti na mokrých vozovkách a počas dažďa, keď je chladno, celkom to neplatí. Ich drážky lepšie odvádzajú vodu spod kolesa, ale nízka teplota výrazne obme-dzí ich adhéziu. Takže už keď teplomer atakuje zhruba spomínanú 7 - 8 stupňovú hranicu, neváhajte prezuť pneumatiky za zimné.
Ešte jedna dobrá rada na záver: Je lepšie mať dve sady pneumatík a vymieňať ich na jedných diskoch? Keď už kupujete zimné pneumatiky, oplatí sa investovať aj do druhej sady diskov. Neustálym prezúvaním sa totiž môžu poškodiť okraje, takzvané pätky plášťa. Tie sa dnes vyrábajú zásadne bezdušové. Keďže sa niekoľkonásobným vyzutím a obutím môže pätka natiahnuť, alebo poškodiť, pneumatika potom netesní. Navyše prezúvanie niečo stojí a je to aj časovo náročnejšie. Za štyri roky sa vám investícia do diskov môže vrátiť. Keď budete kupovať ďalšie zimné obutie, stačí už len pneumatiky, v pneuservise, alebo v autoservise vám rýchlejšie vymenia celé kolesá, akoby ich bolo treba prezúvať. Nezabudnite pri výmene kolies dať si ich vyvážiť. Pár korún navyše stojí nielen za bezpečnú, ale aj za pokojnú jazdu.
(jovi)