Zimná premávka kladie na každého účastníka vysoké nároky. Aj na vodiča, aj na vozidlo. Raz svieti slnko, inokedy sa zamračí, fúka ľadový vietor, začne mrholiť, padá hmla, alebo sneží a sneží… A vodné zrážky sa na zemi rýchle premieňajú na ľad. Nie je vždy vinou cestárov, že sa povrch vozovky pokryje tenkou ale tvrdou vrstvou poľadovice. Rýchle zmeny teploty sprevádzané zrážkami im natoľko sťažujú prácu, že posyp soľou či iným materiálom veľa nepomôže. Bezpečnosť jazdy na ceste zaručia v takomto prípade iba dobré zimné pneumatiky a zodpovedajúca rýchlosť jazdy.
Šmykľavosť cesty sa zväčšuje zo stúpajúcou teplotou. Napríklad pri teplote - 10° C sa poľadovica šmýka o polovicu menej než pri teplote okolo bodu mrazu. Alarmujúce je predĺženie brzdnej dráhy na zľadovatenej vozovke. Zatiaľ, čo na suchej vozovke zastavíme napr. na vzdialenosť 12 metrov, na mokrej na 14,4 metrov, na ujazdenom snehu budeme potrebovať 27,3 metra a na poľadovici až 57,5 metra.
NIEKOĽKO RÁD ODBORNÍKOV PRE ZIMNÚ PREMÁVKU NA CESTÁCH:
* Je dobré mať v aute teplomer, ktorý vás bude informovať o aktuálnej vonkajšej teplote.
* Majte sa na pozore, keď prechádzate cez mosty a nadjazdy, nakoľko vozovka nechránená zospodu zemou ďaleko rýchlejšie premŕza.
* Ďalším miestom, kde sa poľadovica tvorí najrýchlejšie, sú cesty v lese, v blízkosti rybníkov, riek, na otvorených priestranstvách a na dláždenom povrchu.
* Pri mrznúcom mrholení klesá súčiniteľ priľnavosti na hodnotu zodpovedajúcu poľadovici. Tá je rozoznateľná tým, že sa slnečné a umelé svetlo odráža jasne a rovnomerne.
* Pozor najmä na teplotu tesne nad bodom mrazu. Mokrý sneh sa na ceste rýchlo ujazdí na tvrdý povlak (nebezpečne sa blíži k poľadovici), alebo sa rozpustí na snehovú brečku (má vlastnosti ako blato).
* Počítajme s tým, že vodič pred nami nezvládne vozidlo a my musíme včas zabrzdiť.
* Predbiehanie v neprejazdenom vnútornom pruhu ponechajme tým, ktorí si chcú vyskúšať svoju odvahu a pevnosť karosérie.
* Pri jazde v snehovej brečke, rozstrekovanou pneumatikami na všetky strany, jazdný odpor značne narastá a auto reaguje na pohyby volantu menej presne, až oneskorene.
* Pri situácii s rozstrekujúcou snehovou brečkou spomaľme, ak sú v blízkosti cesty chodci, napr. stojaci na prechode.
* Na snehovej brečke v noci zamrznutej sú letné pneumatiky s jemným dezénom „bezmocné“- kolesá prešmykujú pri akcelerácii, aj pri brzdení.
* Pri jazde vo vyjazdených zamrznutých koľajach je vybočenie skoro nemožné aj pri zimných pneumatikách s hrubým dezénom. Výhodu majú autá s predným náhonom.
* Náhly pohyb volantom pri vyššej rýchlosti (na diaľnici) vedie k tomu, že predné kolesá stratia na šmykľavom povrchu priľnavosť.
* Vodič sa v momente, keď ho riadenie neposlúcha zľakne, a začne prudko brzdiť. Na tieto návyky z letnej premávky by sme v zime mali radšej zabudnúť.
* Ak sa stane, že sa šmyknete z cesty a uviaznete, niekedy stačí vyložiť náklad, či znížiť tlak v pneumatikách.
* Ak vám prekĺzavajú kolesá v mäkkom snehu, snažte sa autom pohnúť rozhúpaním.
* Ak pretáča iba jedno koleso, pomôžete si jemným pribrzdením ručnou alebo nožnou brzdou, aby sa preklenul účinok diferen-ciálu.
* Ak nepomôže technika, podložte alebo podsypte kolesá mate-riálmi zvyšujúcimi priľnavosť - škvára, štrk, vetvy, slama, drobné polená, kusy kartónu alebo v núdzi koberčeky z auta.
* Pri roztláčaní nesmie nikto stáť priamo za kolesami.
Autor: BEATA PLACHÁ