Neodkladajte auto na zimu!
Jedným z dôvodov je účinnejšia protikorózna ochrana karosérií. Veď výnimkou nie je ani dvanásťročná záruka. To nám dáva istotu, že lak auta znáša zimu celkom dobre. Pokrok urobili nielen ďalšie časti vozidiel, ale aj ich náplne. Pred príchodom studených dní sa treba zamerať na ich kontrolu, doplnenie, alebo výmenu.
Chladiaca kvapalina má životnosť zhruba dva až štyri roky. Rozhodne nie viac, pretože aktívne inhibítory korózie sa postupne rozkladajú vplyvom zahrievania náplne a striedania tepla a chladu. Možno ste v lete potrebovali doliať zmes a pomohli ste si vodou. Preto je potrebné skontrolovať, prípadne upraviť bod tuhnutia chladiacej zmesi. Zima v našich končinách býva v 45% prípadoch vlhká, nie zasnežená. To kladie nároky na čistotu najmä čelného skla a svetlometov. Preto ešte pred príchodom teplôt tesne nad bodom mrazu nezabudnite vymeniť, alebo doplniť nemrznúcu kvapalinu do ostrekovačov. V nádobe je zväčša veľa vody, alebo zvyšky letnej zmesi. Veľmi dobre odstraňuje zo skla zvyšky hmyzu a mastnôt, ale neodoláva mrazom. Pri nečakanom poklese teplôt zamrzne. A keď aj nie priamo v nádobe ostrekovača, nepríjemnosť vás môže prekvapiť počas jazdy. Môže byť pritom aj pár stupňov nad nulou. Nastriekate zmes na okno, ktoré sa prúdom vzduchu výrazne ochladzuje. Použijete stierače, tie zmes ro-zotrú do tenkej vrstvy, ktorá sa ochladí, až zamrzne a hneď máte pred sebou nepriehľadné čelné sklo. To je potrebné dobre čistiť nielen zvonka, ale aj zvnútra. Ak ste fajčiar - čo za volantom neodporúčame - býva na ňom dobre držiaci mastný nános. Aj výpary z plastových materiálov prístrojovej dosky dokážu okno takmer znepriehľadniť. Pri nákupe nezabudnite na dobrú škrabku na sklo, prípadne rozmrazovač zámkov, a pripravte si ich doma. Nie v aute. Lebo keď sa do neho nedostanete, budú vám v aute na nič. Je dobré ošetriť gumové tesniace profily na dverách, aby vám dvere neprimrzli. Dobrú službu urobí technický glycerín, alebo špeciálne prípravky na tento účel.
Stierače stierajú…
Otázka je, ako. Možno si to ani neuvedomujeme, ale pohodu za volantom dokážu zaistiť, alebo nás o ňu pripraviť, aj na prvý pohľad detaily. Napríklad zo-draté gumičky stieračov. Nepodceňujte tento vynález, ktorý nás sprevádza motorizmom už 95 rokov! Zdá sa vám, že vaše stierače špinu viac rozmazávajú, akoby čelné sklo čistili? Potom je najvyšší čas „inovovať“ aj tento zdanlivo nevýznamný diel auta. Bez neho by sme v istých situá-ciách boli doslova oslepení. Hoci sa vám zdá, že stierače auta toho veľa nenapracujú a nemusíme sa o ne starať, opak je pravdou. Vedeli ste, že stierač musí pri čistení čelného skla prejsť dráhu asi 800 kilometrov, pričom zotrie plochu veľkú ako 60 futbalových ihrísk? Odborníci tvrdia, že stierače by sa mali meniť dva razy do roka. Stieracie lišty stoja zhruba dvesto korún. Nejde teda o veľkú, ale určite dobrú investíciu. Vymeňte ich teda ešte pred príchodom prvých mrazov! Majú už za sebou poriadne horúce leto s megadávkami UV žiarenia. To žiadnej gume nesvedčí. Nezabudnite však, že keď vymenené lišty ku sklu primrznú, nesmiete ich násilím odtrhávať od skla. Ak sa po výmene stieračových gumičiek situácia veľmi nezlepšila, treba vymeniť aj ra-mienka. Ich pružnosť a pohyblivosť, a tým aj schopnosť pritlačiť lištu ku sklu, postupne klesá. Raz za rok stačí vymeniť stieracie lišty (gumičky), druhý raz v roku by sa výmena mala týkať celých ramienok stieračov. A nezabudnite na potrebnú starostlivosť o gumičky. Pri každom umývaní auta, a pri zastavení na čerpacej stanici a umytí čelného skla, ich tiež umyte.
Olej meniť pred zimou?
Prečo nie? Je to dokonca lepšie, ako pred letom. Navyše, ak to vaše auto umožňuje a výrobca auta dovoľuje (dokonca predpisuje), skúste ho rozmaznať pred zimou vymeneným kvalitným motorovým olejom s čo najnižšou zimnou viskozitnou triedou. Čo znamená, že treba zvoliť motorový olej s čo najnižším prvým udávaným číslom, napríklad SAE 5W-40, alebo dokonca 0W-40, či 0W-30. To zaručí čerpateľnosť oleja ešte aj pri teplote -40° C (stupňov Celzia). A to je v porovnaní s olejom bežne používanej kategórie SAE 15W-40 veľký rozdiel. Takýto olej má totiž čerpateľnosť len do hodnoty mínus osemnásť stupňov Celzia. A také teploty bývajú občas aj v našich zemepisných šírkach bežné. Ak si uvedomíte, že olej sa zohreje na prevádzkovú teplotu zhruba po tridsiatich kilometroch jazdy, je jasné, že spo-čiatku netečie na niektoré miesta, ktoré vyžadujú mazanie. Výsledkom je zvýšené opotrebovanie. Pre motor je rovnako škodlivé, keď nejazdí. Nielen nekvalitný olej môže zapríčiniť, že sa na stenách valcov vyzráža vzdušná vlhkosť. Keďže sa s autom nejazdí, nemôže sa odpariť. Postupne tak dochádza ku korózii vo vnútri motora. Preto naša rada znie: Ak nechcete jazdiť celú zimu, odporúčame aspoň raz mesačne najazdiť určite viac ako 50 kilometrov.
Prísady? Aké a kam?
Do oleja rozhodne nie. Neodporúčajú, dokonca to zakazujú, nielen výrobcovia olejov, ale najmä automobilky. Ale existuje oblasť, kde sú dvere prísadám otvorené. Letná nafta s príchodom chladu parafinuje. Vyzrážané kryštáliky môžu vyradiť z prevádzky vstrekovacie zariadenie. Preto býva na čerpacích staniciach aspoň mesiac vopred takzvaná zimná nafta. Znáša teploty do mínus 16 stupňov Celzia, niektoré druhy do mínus 22. Ak však máte v nádrži ešte veľa letnej nafty, a vyberáte sa do hôr, tankujte takzvanú arktickú naftu. Máte istotu, že vydrží teploty až mínus tridsať stupňov pod nulou. A nezabudnite použiť prísady do nafty v zimnom období. Zlepšujú čerpateľnosť, obmedzujú tvorbu parafínov a dokonca aj štartovanie vznetových motorov sa v ťažkých zimných podmienkach zlepšuje.
Ošetrenie a ochrana laku
Ako vyzerá po letnom pálení slnka a pôsobení prachu a vetra lak Vášho vozidla? Podobne ako pokožka potrebuje ochranu proti vlhkosti, UV žiareniu a ďalším poveternostným vplyvom v podobe ochranných a opaľovacích prípravkov, potrebuje podobnú ochranu aj lak auta. Keď ju nemá, lak starne - znižuje sa jeho lesk, bledne a zvetráva. Najhoršie je, že lak stráca ochrannú funkciu voči korózii. Prevenciou je pravidelná hygienická očista povrchu karosérie a voskovanie povrchu dva razy do roka: pred letom, presnejšie po zime, zhruba v marci - apríli a pred zimou v októbri. Ak po laku ešte voda steká v kvapkách, môžete sa venovať inej činnosti. No keď voda zmáča povrch karosérie, ochranná vrstva potrebuje rekonštrukciu. Skôr ako sa do ošetrenia laku pustíte, nezabudnite napustiť plastové dielce vozidla - inak prípravok na karosériu z plastových dielcov veľmi ťažko odstránite. Alebo vôbec, lebo sa do plastu vsiaknu. Zvláštnu starostlivosť vyžadujú metalizované laky, na ktoré sa používajú odlišné prípravky. Použitím niektorých hrubších brúsnych pást by ste mohli poškodiť vrchnú transparentnú vrstvu. Drobné poškodenia, škrabance a ryhy môžete prekryť voskovou ceruzkou príslušnej farby, alebo tzv. korekčným „rúžom“. Zvetraný starší lak možno oživiť použitím kvalitnej leštenky, alebo špeciálneho vosku, povedzme s prísadou teflónu. Ten však odporúčame najmä na novšie a nepoškodené laky. Alternatívou pre mierne zvetrané laky sú farebné vosky. Nech použijete akúkoľvek ochranu, lak karosérie sa vám odvďačí. Dlhším leskom, krajším vzhľadom a paradoxne aj ľahším umývaním.
Nezabudnite na koberčeky!
Na prvý pohľad taká zbytočnosť a hlúposť - ďalšie koberčeky do interiéru. Ak ich nemáte, neviete čo zachránia. V zimnej čľapkanici, snehovej kaši aj v jesenných lejakoch si nanosíte vody do interiéru, že vám pomaly čvachtá pod nohami. Vymeňte frajersky ladiace a dobre vyzera-júce textilné vyberateľné koberčeky za gumové, či plastové so zvýšeným okrajom. Na jar zistíte rozdiel. Pôvodné koberce budú ako nové. Stačí ich povysávať, netreba hĺbkovo tepovať s neistým výsledkom.
A čo ešte?
Napríklad zimné pneumatiky na kolesá, pre istotu aj reťaze do kufra, utierku proti zahmlievaniu okien a množstvo ďalších užitočných drobností. Napríklad dať skontrolovať a dobiť akumulátor a nezabudnite, popri všetkých tých prípravách auta na zimu, aj jazdiť! Keď napadne prvý sneh, vyberte si veľké voľné priestranstvo a vyskúšajte si správanie vášho auta. Možno zistíte, čo všetko ste z vodičského umenia od minulej zimy zabudli… (jovi)