
ILUSTRAČNÉ FOTO – ARCHÍV
Internetových čitateľov sme sa spýtali: Myslíte si, že učiteľ-gay môže mať na žiakov negatívny vplyv? Prekážalo by vám, keby homosexuálne orientovaný človek učil vaše dieťa? Tu sú niektoré reakcie:
l Keď heterosexuálny učiteľ môže učiť moju dcéru, prečo by nemohol homosexuálny učiteľ učiť syna?
l V živote mi nenapadlo, či sú učiteľky mojich detí lesbičky alebo nie. Je mi to jedno.
l Jeden z najkvalitnejších učiteľov, akého som v čase školskej dochádzky poznal, bol gay. Nikdy mi to nenapadlo, nikdy nedával nič také najavo, vždy to bol pre mňa férový chlap. Dozvedel som sa to až po mnohých rokoch, keď ho zo školy doslova vytlačili „zdraví heterosexuáli“, z ktorých niektorí boli alkoholici, iní zaťažení na mladé dievčatá alebo zostarnuté neurotické slobodné matky, ktoré si svoju nenávisť k svetu vybíjali na cudzích deťoch.
l Homosexuáli majú celkom iné hodnoty týkajúce sa sociálnej sféry a organizácie života ako heterosexuáli. S tým súvisí aj to, že homosexuál má nevyhnutne stále problémy s uznaním okolia, v hľadaní si partnera. Jeho život prechádza teda stále nejakými pochybnosťami o vlastnej sexualite, vnútorným bojom a krízami, ktoré majú málo spoločného s problémami, akými prechádza heterosexuálny jedinec. Myslím si preto, že homosexualita je prekážkou pri profesionálnom vzťahu s deťmi, a nie prínosom.
l Je mi jedno, či učiteľ alebo učiteľka môjho dieťaťa je gay alebo lesbička, ak nerobí nič, čo by dieťa ohrozovalo. Omnoho horšie by bolo, keby moje dieťa otravoval profesor zaťažený na mladé baby alebo hysterická učiteľka. Mám zamestnanca, ktorý je gay, ale predsa ho kvôli tomu nevyhodím, keď je odborník vo svojej profesii. Všetci ho akceptujeme a nikdy sme nepocítili z jeho strany akékoľvek problémy alebo obťažovanie.
l Mám malú dcérku a rozhodne by som nesúhlasil, aby ju učil gay či lesbička. Nie preto, že by som týchto ľudí odsudzoval, ale kým nemá dieťa ukončený rozvoj osobnosti a vyvíja sa po stránke emocionálnej a sexuálnej identity na základe vzorov z okolia, netreba ho zbytočne vystavovať negatívnym príkladom a vplyvu osôb s poruchami vývoja osobnosti a sexuálnej identity. Tak isto, ako by mi ako učiteľ mojej dcéry prekážal alkoholik, násilník, sadista, pederast, narkoman, zločinec, člen sekty, fašista, zhýralec, človek podvádzajúci manželku, tak isto mi prekáža aj predstava gaya ako učiteľa. Ja ako otec mám právo určiť, kto bude učiť moje dieťa a v akom prostredí bude vyrastať a formovať sa.
l Ako absolventka učiteľského smeru a neskôr učiteľka si dovolím tvrdiť, že približne polovica učiteľov humanitných predmetov sú homosexuáli. Samozrejme, málokto sa k tomu prizná, na Slovensku sa to rovná samovražde. Poznám dokonca aj dvoch takých, čo sa „pre istotu“ oženili. V jednom prípade manželka vedela, že si berie homosexuála. Hlavné, aby sa o tom nedozvedeli rodičia detí. Na Slovensku pokrytectvo na celej čiare víťazí.
l Mal som učiteľa-homosexuála, ktorý - hoci intelektuálne viac upredňostňoval chlapcov - bol dobrý a vtipný pedagóg. Napriek úspechom ho zo školy pre podozrenie z homosexuality vytlačili. Z jeho predmetu mi v pamäti už veľa nezostalo, ale jednu vec ma naučil: Chápať a tolerovať homosexuálov ako obyčajných a normálnych ľudí.
l Homosexualita je prirodzeným javom a neexistuje žiaden dôvod, prečo by nemala byť zastúpená aj v učiteľskom stave. Žiaľ, úroveň medziľudských vzťahov na Slovensku asi ešte dlho nedovolí otvorené priznanie sexuálnej orientácie. Ak sa mladý učiteľ odváži k tomuto kroku, bude zrejme musieť čeliť potupným dôsledkom.
l Uvediem argument, ktorý poukazuje na potrebu zastúpenia homosexuality v učiteľskom zbore. Gayovia a lesbičky prechádzajú zväčša v pubertálnom až adolescentnom veku fázou tzv. coming out. Skúsenosť, že okolie učiteľovu či učiteľkinu homosexuálnu orientáciu akceptuje, by im možno viac ako hocičo iné pomohla uznať samých seba bez zbytočných psychickách tráum.
l Dcéra je štvrtáčka, syn prvák. Pre mňa je podstatnejšie čosi úplne iné ako sexuálna orientácia učiteľov mojich detí. Napríklad, či je dobrý pedagóg, jeho morálka, kreativita.