
Benedikt Taschen so svojou megaknihou o Muhammadovi Alim.
Sex. Umenie. Dizajn. Architektúra. Alebo inak – umenie a zábava. Farebnejšie, väčšie, lacnejšie a sexi. Rozposlať knihy do celého sveta a všade, do kníhkupectiev aj na benzínové pumpy. To je zaklínadlo Benedikta Taschena (1959), ktorým rozbil bank na knižnom trhu.
Všetko sa začalo v roku 1983. Tichý chlapec z Kolína nad Rýnom si povedal, že svet je jedna veľká výzva. To už mal za sebou prvé pokusy s vlastným kníhkupectvom, ktoré zameral na komiksy. Nebola to žiadna diera do sveta, ale Taschen bol vytrvalý.
„Všetky peniaze som vrazil do monografie o surrealistickom maliarovi René Magrittovi,“ hovorí. Knihu vydal v náklade 40-tisíc kusov. Všetky sa predali. Ďalším titulom bola kniha o slávnej newyorskej fotografke Annie Leibovitzovej. Nasledovali Dalí, Picasso a veľké knihy o umení.
„Pochopil som, že ľudia chcú čítať, len im to treba podať v dobrom obale a ponúknuť osobnosti a témy, ktoré ich zaujímajú. Ak som chcel zasiahnuť široké spektrum čitateľov, musel som sa zrieknuť snobských predstáv. Už v roku 1988 som prekladal knihy do dvadsiatich jazykov a všade ich predával za nízke ceny.“
Knihy prevažne v paperbacku sa rozliali do celého sveta. Ich vynálezca si spokojne mädlil ruky a otváral svoje pobočky v Los Angeles, Paríži, Tokiu a Londýne. Prestížny newyorský magazín Photo District News ho označil za revolucionára. Vytvoril si sieť svojich autorov, pripravoval knihy, ktoré boli vyhodnotené za výtvarne najlepšie (monografia o dizajnérovi Starckovi, extravagantnom Koonsovi či fotografickom provokatérovi Newtonovi). Keď Taschen začínal s knihami o umení, na trhu sa objavovali len vo veľkom tieni iných titulov. Dnes ich už robia všetci.
Taschen pôsobí dojmom tvrdého biznismena, ktorý si je vedomý svojich úspechov. Iba keď zaznie hudba, stráca zábrany. Na svoje štyridsiatiny si zavolal skupinu, ktorá hrala mariachi. „Tancoval som na stole spolu so svojou ženou Angelikou,“ priznal sa.
Na frankfurtský veľtrh prišiel opäť s niečím originálnym. Pripravil G.O.A.T. (Greatest of All Time), knihu venovanú boxerskej legende Muhammadovi Alimu. Jej rozmery 50 x 50 centimetrov, hmotnosť 34 kilogramov a cena tritisíc eur z nej urobili jasný veľtržný hit. „Po nedávnej megaknihe Sumo o Helmutovi Newtonovi som hľadal na tento rok čosi originálne. Touto knihou som si splnil chlapčenský sen a dúfam, že opäť rozvíril vydavateľskú hladinu. Ale o to mi vždy ide – aby robota bola koníčkom.“