Zatiaľ čo svet čaká na správy o akvizičných zámeroch ďalších veľkých mien automobilového sveta, skutočná konsolidácia zasa skôr ich dodávateľov a dílerov. Vyplýva to z vyhlásení analytikov a predstaviteľov odvetví. Tlak na firmy, aby sa spájali, bude silný najmä v Európe kvôli nutnosti znižovať náklady za rastúce investície do vývoja a výskumu. Sektor distribúcie automobilom je roztrieštený. „Díleri sú malí a je ich príliš mnoho,“ uviedol bývalý šéf General Motors France Mauarice Kniebihler. V Európe bolo podľa neho koncom minulého roka asi 60 000 dílerov, kým približne rovnaký trh v Spojených štátoch obsluhovalo len 22 700 dílerov. Navyše Američania sú presvedčení, že konsolidácia ich distribučných sietí nekončí.
Vo výrobe komponentov vlani Severná Amerika zaznamenala 286 fúzií, Európa 247, Ázia 48 a zbytok sveta 21. K tlaku na znižovanie nákladov u dodávateľov povedie i pokles rentability automobiliek. Zisk teraz tvoria zhruba tri percentá z obratu, kým v roku 1989 to bolo 7 percent.
Očakávanie vlny fúziía a akvizícií vyvolali koncerny Daimler-Benz a Chrysler. Predseda fran-cúzskeho koncernu PSA Peugeot Citroën Jean-Martin Folz však ďalšie fúzie medzi významnými automobilkami nečaká. Výnimkou je Južná Kórea, ktorá sa otriasa v základoch pod vplyvom krízy na ázijských finančných trhoch.
Jednou z ciest, ako znížiť náklady medzi dodávateľmi, je výroba štandardizovaných komponentov, kde nie sú potrebné špecifické verzie. Príkladom môže by jeden protiblokovací brzdový systém od firmy Robert Bosch. Ďalšou cestou je napríklad výber jedného dodávateľa na inštaláciu celého systému. Výhodou tejto stratégie je potom naviac dlhodobý partnerský vzťah s niekoľkými silnými dodávateľmi. (g)