
Pád Berlínskeho múra, zamatový november v Prahe, povstanie v Rumunsku, revolúcia v Rusku. Ak by sme chceli na tieto udalosti pozabudnúť, potom sa nám vrátia v plnej sile, ak si prezrieme fotografie Jana Šibíka. Väčšina ľudí, ktorí boli viac či menej priamymi účastníkmi konca komunizmu v Čechách, po revolučnom roku 1989 začali žiť zasa „normálne“. Fotograf a člen redakcie Reflex Jan Šibík nie. Odvtedy burcuje svojimi fotografiami tých, ktorí sa na vojenské konflikty či prírodné katastrofy pozerajú nanajvýš pri večeri v televízii. Zemetrasenie v Turecku, vojny na Balkáne, masakry v Sierra Leone, hladomor v Sudáne. „Mám bytostnú potrebu jazdiť na tie miesta a ukazovať, čo sa deje,“ hovorí Šibík.
To, čoho sa stal za pätnásť rokov svedkom - fotografie plné zúfalstva, utrpenia a emócií, snímky, za ktoré získal v súťaži Czech Press Photo dve desiatky ocenení vrátane dvoch hlavných cien za „fotografiu roka“ - predstaví oddnes do 9. októbra na retrospektívnej výstave v pražskom Obecnom dome na Náměstí republiky. Súčasťou vernisáže bude aj krst knihy Diabol v nás. Krstným otcom bude Jan Hřebejk. Šibík je profesionál, a pretože vo svojich snímkach približuje boľavé miesta súčasného sveta, chcel 13. septembra odletieť do New Yorku. Na ten deň zrušil aj prvú autogramiádu knihy. Do USA sa však napokon nedostal, napriek tomu, že mal rezervované letenky na tri linky smerujúce za oceán. Ani jedna totiž v ten deň nevzlietla. (kul)
BRATISLAVA - Hudobné centrum patrí k najvýznamnejším organizátorom kultúrnych podujatí na Slovensku. Podľa jeho riaditeľky Oľgy Smetanovej sú však festivaly aj napriek vysokej umeleckej úrovni dodnes často považované za udalosti, ktoré len odčerpávajú finančné prostriedky bez priamej návratnosti komunite, v ktorej existujú. Najnovší výskum Britskej asociácie festivalov ukázal, že tento staromódny názor nezodpovedá skutočnosti. Prieskum na vzorke 137 festivalov v Británii potvrdil, že festivaly sú modernými a flexibilnými spoločnosťami, ktoré majú nielen kultúrny a sociálny, ale aj ekonomický prínos.
„Preto štát, mestá, ale aj mnohí sponzori hľadia na peniaze, ktoré poskytujú festivalom, ako na tú najlepšiu investíciu. Žiaľ, nie na Slovensku,“ povedala Smetanová. Veľmi však oceňuje spoluprácu so spoločnosťou Appel Counselling, ktorá bola sponzorom otváracieho koncertu Bratislavských hudobných slávností v roku 2000.
„Máme záujem sponzorsky sa zúčastniť na otváracom koncerte tohtoročného festivalu súčasnej hudby Melos-Étos,“ dodal Ľubomír Dranga, konateľ sesterských personálnych spoločností Appel Counselling a InfoWork, ktoré zorganizovali na túto tému odbornú konferenciu. (kul)