Prinášame niekoľko rád, ako urýchliť priebeh likvidácie poistnej udalosti.
Je prirodzené, že vo výhode sú tí z poškodených, ktorí majú poistnú zmluvu. Poisťovne však dobre vedia, že záplavy poistnú zmluvu často znehodnotia, nenávratne poškodia alebo odplavia nevedno kam. Ak oznámi klient poistnú udalosť s tým, že poistnú zmluvu stratil, poisťovňa ju vyhľadá vo svojich archívoch. Klient o svoj nárok nepríde, celé vybavovanie poistnej udalosti sa však o niečo predĺži.
Poistnú udalosť treba čo najskôr nahlásiť. Možností je viacero. Dá sa to urobiť telefonicky, alebo priamo na obecnom úrade. Na nahlásenie poistnej udalosti existuje formulár. Býva k dispozícii nielen v pobočkách poisťovní, ale aj na internete a na obecných úradoch.
Pred návštevou likvidátora je dôležité ujasniť si, k akej celkovej škode došlo. Ideálne je mať k dispozícii zoznam poškodených resp. zničených vecí spoločne s príslušnou fotodokumentáciou škôd. Ako dôkaz poisťovne často akceptujú aj svedectvo tretích osôb.
Poškodené veci je vhodné uschovať do príchodu likvidátora. Na druhej strane je jasné, že so všetkým nie je možné čakať na likvidátora. Príkladom môže byť odstránenie uhynutých zvierat či pokazených potravín. Ani so zaistením opráv poškodených vecí netreba za každú cenu čakať na likvidátora.
Poisťovňa v prípade poškodenia predmetu uhradí náklady na jeho opravu. Ak je predmet neopraviteľný, poisťovňa môže vyžadovať potvrdenie o tejto skutočnosti v odbornom servise.
Ak zostali na mieste poistnej udalosti uhynuté zvieratá, z hygienického hľadiska je nevyhnutné ich okamžité odstránenie. Kafilérna služba vydáva potvrdenie o ich prevzatí, ktoré slúži ako doklad pre poisťovňu.
Ostatné veci, ktoré bolo treba pred príchodom likvidátora odpratať, je vhodné pred odvozom odfotografovať. Na fotografii by malo byť zrejmé, odkiaľ vyvážané predmety pochádzajú. Je účelné spolu s vyplavenými vecami odfotografovať aj dom a podobne. Pokiaľ klient nezabezpečí potrebnú fotodokumentáciu, poisťovňa sa ohľadom rozsahu a výšky škôd zväčša uspokojí so svedectvom tretích osôb.
Likvidátorovi je klient povinný umožniť podrobnú prehliadku poškodeného materiálu, pričom je dôležité čo najpresnejšie odpovedať na jeho otázky. Celú situáciu zjednoduší podrobný zoznam poškodených, zničených alebo stratených vecí spolu s dokladmi o ich nadobudnutí.
Ak nie je poisťovňa schopná ukončiť konanie v dohľadnej dobe, je možné vyžadovať zálohu za poistné plnenie. Poisťovňa by ju mala vyplatiť do jedného mesiaca od požiadavky.
Poškodený máva spravidla aj nárok na úhradu nákladov spojených so snahou zmierniť následky povodne. Podrobnosti je možné zistiť z poistnej zmluvy alebo od zástupcu poisťovne.
(as)