- proste spoločensky žije. Iný pri predstave, že má vkročiť do supermarketu alebo hypermarketu, sa začne nervózne chvieť a nákup urobí čo najrýchlejšie a len s veľkým sebazaprením. Pritom si neustále opakuje, že všetko zlé raz skončí a keď sa mu podarí opäť doplniť zásoby v chladničke a mrazničke, nebude musieť tak skoro absolvovať túto nepríjemnú činnosť.
Každý sme iný, alebo ak by sme parafrázovali príslovie: Koľko ľudí, toľko prístupov k nakupovaniu. Náš postoj k obchodom sa odvíja od spôsobu myslenia, povahových vlastností, temperamentu či životného štýlu. Vyvíja sa už v detstve a často býva (kladne či záporne) ovplyvnený prístupom rodičov, s ktorými sme ako deti obchody navštevovali. Či už sa prispôsobíme mienke rodičov, alebo práve naopak - vytvoríme si na základe svojich skúseností vlastný názor, je čisto na každom z nás.
Každý zákazník je individuálna osobnosť
Charakterizovať osobnosť, jej myslenie, emócie a chovanie patrí do rúk odborníkov - psychológov. Existuje viacero typológií osobností, ktoré podrobne popisujú individuality jednotlivcov. Skúsme však aj my - len tak čisto laicky a amatérsky - nazrieť do davu kupujúcich a zaradiť ich podľa postupu pri nákupe a svojrázneho konania do určitých zákazníckych typov. Vznikne nám veľmi zaujímavé a pestré spektrum..
Povedz mi ako nakupuješ a ja ti poviem, kto si
Na príklade niekoľkých osôb a ich spôsobu nakupovania vyberme zo škály kupujúcich aspoň tie najcharakteristickejšie typy: