Pokladník - je pracovník hypermarketu, s ktorým prichádza do kontaktu každý pla- tiaci zákazník. Skôr, ako začne pracovať pri pokladni, prejde výcvikom, ktorý je zameraný na ovládanie technických zariadení pokladničného boxu, t. j. pokladne, platobného terminálu, scanera a odkódovacieho zariadenia. Taktiež je pripravovaný na komunikáciu so zákazníkom - musí ovládať základné pravidlá: pozdrav, očný kontakt, nadviazanie rozhovoru, poďakovanie za nákup. Špeciálnu časť prípravného tréningu tvorí tovaroznalectvo. Keďže pokladničná zóna je rozdelená na viac podzón, každý pokladník má svojho koordinátora a vedúceho. Pokladník poskytuje zákazníkovi igelitové tašky na tovar, ktorý si kúpil. Aj v takejto, na pohľad jednoduchej záležitosti, je inštruovaný. Musí vedieť odhadnúť reálnu potrebu počtu tašiek, jednak kvôli prevádzkovým nákladom a jednak kvôli ochrane životného prostredia. Ak si však zákazník vypýta nejakú tašku navyše, pokladník by mu mal vyjsť s úsmevom v ústrety.
Korčuliar - je novou pracovnou pozíciou maloobchodu. Jeho úlohou je poskytovať akúkoľvek asistenciu pre potreby zákazníka. Dobre pozná predajnú plochu a vie zákazníkovi poradiť, prípadne ukázať miesto, kde sa nachádza hľadaný tovar. V prípade potreby môže zákazníkovi požadovaný tovar priniesť, najmä ak ide o 1-2 položky, ktoré sú v opačnej časti hypermarketu.
Korčuliari sú pridelení k pokladničnej zóne, každý z nich má pri sebe prenosný telefón. Ak pokladník má nejaký problém, napr. zákazník si zabudol odvážiť tovar alebo tovar má nečitateľný čiarový kód, telefonicky privolá korčuliara, ktorý sa postará o nápravu.
Asistent Centra služieb zákazníkom - Centrum služieb zákazníkom (CSC) je akýmsi „kapitánskym mostíkom“ vo vzťahu komunikácie medzi hypermarketom a zákazníkmi. Úlohou asistentov CSC je poskytovať sekundárne služby pre zákazníkov. To znamená, že v CSC sa tovar nepredáva, no zákazník doň prichádza vtedy, keď potrebuje radu, informáciu týkajúcu sa hypermarketu. Môže tam uplatniť aj zákaznícku reklamáciu, resp. vzniesť sťažnosť alebo pripomienku k službám. Tu má zákazník možnosť rozmeniť si bankovky na drobné, ak potrebuje mince na nákupný vozík. Je tu tiež interný rozhlas, ktorým sa oznamujú zaujímavé informácie o aktuálnej ponuke tovaru či služby. Slúži však aj na osobné odkazy pre zákazníkov, ak sa napríklad rodičom v „zápale“ nakupovania stratí dieťa.
Predavač - je kľúčovou osobou na predajnej ploche. Je pripravený poradiť zákazníkovi pri kúpe tovaru, podať mu informácie o výrobkoch. Sú však oddelenia, kde nie je nevyhnutne potrebná prítomnosť predavača, pretože v takomto oddelení je schopný zákazník obslúžiť sa aj sám. Za takéto oddelenie sa považuje napríklad oddelenie textilu či kuchynského tovaru. Avšak pri pultoch s čerstvými potravinami, ako sú gril, syry, lahôdky alebo ryby, sa zákazník bez predavača nezaobíde.
Pracovník vnútornej ochrany - zákazník ho môže stretnúť za priestormi predajnej plochy na tzv. galérii. Táto pozícia je vytvorená pre pocit bezpečia a ochrany zákazníkov. Žiaľ, ak sa nájdu také osoby, ktoré „zabudnú“ za tovar zaplatiť, úlohou pracovníkov vnútornej ochrany je identifikovať ich a zadržať.
Vedúci úseku ( supervízor) - má na starosti svoj úsek ( napr.: úsek ovocie a zelenina, úsek domáce potreby a nábytok). Pripravuje rozpis služieb predavačov na svojom úseku, kontroluje vystavenie tovaru, dostatok tovaru a jeho kvalitu a správnu cenu. Je zodpovedný za čistotu svojho úseku a správanie predavačov. Komunikuje s dodávateľmi tovaru a rieši vzniknuté problémy. Počas inventúry zodpovedá za jej priebeh a výsledok. Rieši všetky problémy týkajúce sa prevádzky jeho úseku.
Manažér - v rámci hierarchie väčšiny hypermarketov je manažér druhá dôležitá osoba po riaditeľovi. Zákazník ho môže indentifikovať podľa visačky, ktorú má na civilnom oblečení. Manažér počas svojej služby aktívne monitoruje chod hypermarketu, rieši všetky nevyhnutné prevádzkové problémy a je nápomocný tak zamestnancom, ako aj všetkým zákazníkom.
Za informácie ďakujeme Oľge Hrnčiarovej zo spoločnosti Tesco
Barbora Žiačiková (lura, bž)