Svetom maloobchodu v posledných rokoch hýbu hypermarkety. Pred 35 rokmi ich vymysleli Francúzi, aby sa im pohodlnejšie nakupovalo. Nákup desaťtisícov položiek pod jednou strechou za nízke ceny má pre mnohých svoje čaro. V hypermarkete sa vám pokojne môže stať, že prichádzate po hrubú múku, a odchádzate na bicykli s mikrovlnkou v sedle.
„Malé detaily robia veľký hypermarket“, tvrdí slogan na nástenke pre zamestnancov v jednom z nich. Obchodný gigant pod jednou strechou bez poschodí umožňuje rýchly a pohodlný pohyb pri nákupe širokého sortimentu tovaru za relatívne nízke ceny. Veľké množstvo pokladníc zaisťuje, aby zákazník nemusel dlho čakať na zaplatenie tovaru. Parkovacia plocha, bezbariérový prístup, platba kartami, možnosť overiť si cenu výrobkov, otváracie hodiny od rána do neskorého večera sedem dní v týždni, to všetko patrí k základnému vybaveniu dobrého hypermarketu. Keďže potrebujú predajnú plochu od 8 tisíc do 20 tisíc štvorcových metrov, budujú sa na okrajoch veľkých miest. Najrozšírenejšie sú v USA, v Kanade, vo Veľkej Británií, v Nemecku a vo Francúzsku, kde sa v hypermarkete predávajú dokonca aj traktory a domy. Na Slovensku otvorili prvý hypermarket v júni 1999 v Nitre. Žiadanosť hypermarketov zákazníkmi sa potvrdila. Dnes ich máme na Slovensku rovných 50. Veľké reťazce obchodných značiek majú prepracovanú logistiku, systém nakupovania, informačné systémy, organizáciu nákladov i metódy dodržiavania hygienických štandardov, a preto nie je pre nich problém postaviť hypermarket za pomerne krátky čas všade, kde cítia ešte priestor. Najväčší problém pre nich je vhodný pozemok.
Poživeň z obratu
Hypermarkety predávajú za nižšie ceny, aké sa priemerne vyskytujú na trhu. Menšie obchodné rozpätie sa kompenzuje vysokým obratom tovaru. Hoci potraviny sú spravidla aj v porovnaní s malými predajňami lacnejšie, pre hypermarket je zaujímavé aj čosi iné. Predpokladajú, že keď zákazník príde do hypermarketu na veľký jendorazový nákup potravín, cestou natrafí na tovar, ktorý by mu inak nenapadlo kúpiť. A naproti tomu, ak ho zláka sezónna ponuka alebo výrazná zľava jedného tovaru, zväčša neodíde z obchodu len s touto jednou položkou.
Hypermarkety majú často „plný dom“. Zákazníkom sú vlastne všetky skupiny spotrebiteľov. Dôchodcovia podľahli cene, rodiny pohodlnosti nakupovania a širokému výberu, podnikatelia otváracím hodinám.
Keď oslovíme zákazníka službami vo chvíľach, keď sa ťažko nakupuje - na Vianoce, cez sviatky, počas víkendov, získame ho na celý rok. Záujem zo strany zákazníkov je taký veľký, že jednoducho nemôžeme zavrieť - tvrdia marketingové oddelenia veľkých obchodných reťazcov. Zákazníci sú cenovo citliví a majú veľmi dobre zmapovanú konkurenciu. Akákoľvek zmena cien sa preto prejavuje na obrate konkrétneho výrobku. A tržby a počet zákazníkov sú meradlom úspešnosti firmy.
Veľa a pohodlne, či šanca pre ochotu
Tým, že sú hypermarkety jednopodlažné a medzi regálmi sú široké uličky, je možné hypermarket naplniť za jednu noc a tak nemá veľké náklady na prevádzku. No nízka cena tovaru sa vytvára predovšetkým vďaka objemom predaja. Bežný hypermarket dokáže predať toľko, ako 30 obchodov roztrúsených po meste.
Malí obchodníci nemôžu konkurovať veľkým obchodom cenami. Nestíhajú otočiť toľko tovaru, a nemôžu sa na takých nízkych cenách dohodnúť s výrobcami. Jediná možnosť ako nestratiť zákazníka, je starať sa o neho. Byť k nemu ústretový, milý. No malí podnikatelia si musia uvedomiť, že zákazníka nedostanú automaticky. Nestačí len tovar poukladať na regály a pripevniť cenovku. Musia rozmýšľať, kde tovar kúpia lacnejšie, musia si držať len malé zásoby, viac im musí záležať na výbere zamestnancov. Môžu sa takisto preorientovať na špeciálny sortiment a vhodne upravovať otváracie hodiny.
Na trhu je stále ešte miesto aj pre skupinu malých obchodníkov, pretože hypermarkety nikdy nebudú v centre mesta, na sídliskách. Budú to chladné nákupné kolosy, ktorým sa nikdy nepodarí dosiahnuť osobnejší prístup ako malému obchodu na sídlisku, kde každý každého pozná.
Obchod je práca s ľuďmi, kde sa stále niečo deje. Živý džob učí systematickosti, serióznosti, rýchlemu rozhodovaniu. Často potom nejde o to, aký je veľký, ale o to, či plní svoje poslanie. A jeho hlavnou zákonitosťou je, že si vyberá zákazník.
Barbora Žiačiková