
FOTO – ARCHÍV SME
„Dôležité je jazdiť čo najplynulejšie. Najmä v meste spotreba prudko stúpa, auto sa musí stále rozbiehať a zastavovať. Keď jazdím v meste a viem, že dvesto metrov za križovatkou je ďalšia križovatka so svetelnou signalizáciou, tak sa nesnažím vyraziť prvý, lebo o dvesto metrov ma zastaví červená, budem prudko brzdiť a potom sa zasa rozbiehať. Neplynulou jazdou sa zvýši spotreba aj o tretinu a viac. Netreba prudko stúpať na pedál. S rovnakým motorom sa v meste dá jazdiť za osem, desať, ale aj dvanásť litrov benzínu na sto kilometrov,“ hovorí najlepší slovenský automobilový pretekár Andrej Studenič.
Majitelia áut s väčšími motormi zvyknú hovoriť, že na diaľnici majú pri rýchlosti 100 kilometrov za hodinu zhruba rovnakú spotrebu ako pri rýchlosti 130 kilometrov za hodinu. „Môžu mať pravdu, ale závisí od motora, od otáčok, krútiaceho momentu. Keď má auto maximálnu rýchlosť napríklad okolo 180 kilometrov za hodinu, je skoro jedno, či ide sto, alebo stodvadsať. Lenže ak je v aute malý slabší motor, ktorý ide maximálne 140, rozhodne nie je jedno, či ide vodič na diaľnici sto alebo stodvadsať, prípadne stotridsať. S menšími motormi je lepšie ísť nižšou rýchlosťou.“
Úsporne pri maximálnom krútiacom momente
Vo všeobecnosti platí, že čím menej je stlačený pedál, tým je nižšia spotreba. Dôležité je včas radiť do vyšších rýchlostí, nepretáčať motor a jazdiť čo najbližšie k maximálnemu krútiacemu momentu. S každým novým autom dostane majiteľ návod a v ňom je písané, pri akých otáčkach má motor maximálny krútiaci moment. Väčšina moderných áut má otáčkomery a podľa nich nie je problém prispôsobiť jazdu tak, aby motor išiel v oblasti maximálneho krútiaceho momentu. Pri vyšších otáčkach nad maximálnym krútiacim momentom sa spotreba radikálne zvyšuje.
„Dieselové motory sú úspornejšie aj preto, že dosahujú maximálny krútiaci moment v nižších otáčkach a v rozsahu niekoľkých tisíc otáčok sa mení len veľmi mierne. Pri niektorých dieselových motoroch je napríklad od 1800 do 3800 otáčok krútiaci moment skoro rovnaký. Benzínový motor je trochu iný, krivka krútiaceho momentu prudko stúpa a potom klesá,“ hovorí Andrej Studenič.
Využívať zotrvačnosť
Majitelia starších áut môžu ušetriť aj využívaním zotrvačnosti. Keď vidia, že na križovatke je červená, môžu preradiť do neutrálu skôr a dôjsť na križovatku zotrvačnosťou. Oproti jazdeniu štýlom plyn-brzda, pri ktorom vodič tlačí akceleračný pedál ešte pár metrov pred križovatkou a potom prudko brzdí, je to neporovnateľne ekonomickejšia jazda.
Neplatí to pri autách s modernými motormi riadenými počítačovou jednotkou. Vyradenie prevodového stupňa a jazda na zotrvačnosť môže mať za následok zvýšenie spotreby. Motory sú totiž vybavené systémom vstrekovania paliva. Ak je zaradený prevodový stupeň a vodič pustí akceleračný aj spojkový pedál, motor automaticky po chvíli odstaví prívod benzínu. Ten sa zapína takisto automaticky vyradením prevodového stupňa do neutrálu, alebo stlačením akceleračného alebo spojkového pedála.
„Určite nie som zástanca vyradenia rýchlosti napríklad pri jazde z kopca. Nie je to bezpečné a navyše moderné motory sú pri zaradenej rýchlosti poháňané od kolies. Dokonca aj veľké nákladné ťahače, ktoré majú osem, desať, dvanásťvalcové motory, robia tak, že keď motor nepotrebuje ťah, sám vypne určitý rad valcov. Vyradenie rýchlosti pri jazde dolu kopcom podľa mňa neprinesie očakávaný efekt,“ hovorí Andrej Studenič.
„Existujú súťaže o čo najnižšiu spotrebu. Vodiči dokážu jazdiť aj na dva-tri litre na sto kilometrov, ale nie tým, že sa vlečú. Majú určený rýchlostný priemer, ktorý musí každý dodržať, jazdia do kopca, dolu kopcom. Dokážu ísť na tak málo benzínu tým, že vedia jazdiť plynulo, nestúpajú prudko na pedál, snažia sa využívať maximálny krútiaci moment, nevytáčajú motor, ideálne jazdia z kopca,“ hovorí Studenič.
Mierne vyššiu spotrebu môžu spôsobovať staršie typy zimných pneumatík. Dnes predávané zimné pneumatiky však už majú omnoho menší vplyv na spotrebu ako kedysi.
Aké auto kúpiť?
Špičkové automobilky (napríklad Mercedes) začali do áut za príplatok dodávať MSS (Motor-Start-Stop). Keď na križovatke zasvieti červená, vozidlo zastaví, zariadenie automaticky vypne po troch sekundách motor. Len čo vodič zošliapne spojkový pedál, samo sa naštartuje. Mercedes tvrdí, že v dodávke Sprinter sa tým dá v meste pri rozvážaní tovaru ušetriť dva až osem percent paliva. MMS nie je problém jedným tlačidlom vypnúť a auto sa bude správať ako každé iné, motor zhasínať nebude.
Jednoznačne odporučiť, či kúpiť benzínový, alebo naftový motor a aký objem by motor mal mať, aby bol čo najúspornejší, je takmer nemožné. Záleží na tom, na čo ho bude majiteľ používať. Isté je, že nové motory majú zhruba o tretinu nižšiu spotrebu, ako motory v autách spred dvadsiatich rokov.
Nafta je mastná a preto majú dieselové motory mastnejšiu prevádzku, čiže mali by dlhšie vydržať. Na druhej strane sú v nich vyššie tlaky. Benzínové majú suchšiu prevádzku, nižšie tlaky, ale vyššie otáčky. „Podľa mňa je pri súčasných modeloch z hľadiska životnosti motorov jedno, či kúpite benzínový, alebo naftový. Už dlho som sa nestretol s tým, žeby bolo treba vymeniť motor skôr ako iné drahé časti auta, prípadne celé auto. Samozrejme, že sa stane napríklad zadretie motora, ale vždy to má nejakú príčinu – reakcia je vyvolaná akciou. Kedysi sa prekrúžkovávali motory, robili sa bežné generálky motorov a podobne. Dnes sa moderný motor pri súčasných olejoch za normálnej prevádzky nezoderie ako kedysi, pokiaľ vodič jazdí normálne,“ hovorí Studenič.