Jedným z charakteristických znakov doby, ktorú práve prežívame, je nedostatok času. Zdá sa, že život plynie oveľa rýchlejšie ako v minulosti. Nemáme čas na rodinu, nestíhame v zamestnaní, žiaci sú zavalení štúdiom. Nie je kedy oddychovať, nabrať nových síl. Deti každodenne prežívajú nové životné skúsenosti, no neostáva im čas na ich zhodnotenie a zaradenie. Potrebovali by sa o nich porozprávať, rozobrať ich, vysvetliť neznáme, zdôveriť sa. Niet však komu. Najbližší nemajú čas.
Za posledné desaťročie sa k rýchlemu životnému štýlu pripojili problémy vyplývajúce z politických a sociálnych zmien. Zavládla atmosféra stresu, neistoty, strachu z budúcnosti. Zasahuje všetky generácie obyvateľstva. Najväčšie stopy ale zanecháva v dušiach detí a mládeže.
KDE HĽADAŤ POMOC?
Človek, ktorý sa nevie vyrovnať s problémami dneška alebo nevie nájsť východisko z krízovej situácie, má možnosť obrátiť na psychologickú poradňu či iné špecializované zariadenie zriadené v každom okresnom meste na Slovensku.
Jedna z takýchto inštitúcií - Centrum výchovnej a psychologickej prevencie - je aj v najobývanejšom bratislavskom sídlisku, v Petržalke. Sídli v priestoroch bývalej škôlky na Hrobákovej ulici hneď vedľa pedagogicko-psychologickej poradne, s ktorou úzko spolupracuje. O širokom spektre činnosti Centra sme sa zhovárali s riaditeľkou Mgr. Zuzanou ZIMOVOU.
* Vaše zariadenie existuje len niekoľko rokov, napriek tomu je jeho činnosť veľmi široká. Komu a akou formou sa venujete?
Už z názvu inštitúcie vyplýva, že hlavné zameranie je nasmerované na mladú generáciu. Venujeme sa najmä jej výchovným a psychologickým problémom. Jednu skupinu činnosti tvoria špeciálne kolektívne programy pre rôzne vekové kategórie. Realizujeme napríklad školenia pre učiteľky materských škôl s názvom „Aby sme si rozumeli“. Absolventky školenia sa v praxi hrovými aktivitami snažia vzbudiť v deťoch predškolského veku empatiu, porozumenie, dôveru. Už v tomto útlom veku sa škôlkari učia byť zodpovední za svoje činy alebo prejaviť vlastný názor. Forma hry na rozprávkové kráľovstvo otvára priestor pre samostatnosť a tvorivosť.
Sme zapojení aj do celoslovenského projektu „Cesta“. Ide o preventívny skupinový poradenský program pre žiakov základných škôl. Praktickými cvičeniami a modelovými situáciami deti získavajú sebavedomie v kolektíve, učia sa nájsť cestu z bezmocnosti či závislosti, zhodnotiť minulosť, vyťažiť z nej, „trénujú“ komunikáciu s rodičmi, rovesníkmi alebo staršími ľuďmi… Proste ide o projekt smerujúci k emocionálnej zrelosti detí.
* Spomínané aktivity sa realizujú v kolektívoch, ale čo ak má dieťa problém, s ktorým nechce vystúpiť pred verejnosťou - pred spolužiakmi alebo učiteľom?
V Centre pracuje sedem odborníkov - psychológov, špeciálnych alebo liečebných pedagógov, ktorí okrem pôsobenia v našej inštitúcii trávia jeden deň v týždni priamo na základných školách. Deti ich poznajú, vedia, kedy sú im k dispozícii. Naši pracovníci sú mladí ľudia do tridsať rokov. Majú k žiakom priateľský prístup, tykajú si s nimi. Vďaka tomu sú deti otvorenejšie, úprimnejšie a bez obáv sa zdôverujú so svojimi problémami či starosťami.
Ak má dieťa predsa len určité zábrany k osobnej návšteve nášho odborníka, môže využiť telefonický kontakt na čísle 02/624 11 955 alebo internetovú „linku dôvery“, ktorá má adresu cvpp@pobox.sk. Pomoc poskytneme každému, bez ohľadu na to, či sa predstaví alebo opýta anonymne.
* Mávate v Centre „uhorkovú sezónu“ alebo naopak, kedy je čas najväčšieho náporu?
Zaujímavé je, že najviac sa na nás obracajú deti, ale aj rodičia pred štvrťročnými klasifikačnými poradami. Vtedy sa sumarizuje pros-pech. Jeho zhoršenie je väčšinou zviazané s inými problémami - v rodine, v škole, a tie v tomto období vyplávajú na povrch. Na druhej strane najmenej návštev a telefonátov máme cez prázdniny. Rodičia sú benevolentnejší, viac sa deťom venujú, trávia s nimi voľný čas. Atmosféra je uvoľnenejšia, a tak aj problémov je menej.
* Kto najviac využíva vaše služby?
Deti z nižších ročníkov základných škôl sú ešte veľmi nerozhodné, neisté. Nevedia si zvážiť problém a vyhľadať cestu k jeho riešeniu. Možno práve preto najväčší záujem o služby Centra majú staršie deti - žiaci druhého stupňa základných škôl. Sú už skúsenejšie a aj komunikatívnejšie. Niekedy sa nevedia alebo nechcú zdôveriť s problémom učiteľovi či rodičom, vyhovuje im porozprávať sa s poradcom z Centra.
Čo sa týka obsahu - najviac problémov majú deti medzi sebou: nevedia sa dohodnúť, niekto je vo vzťahu outsider, iný sa pasuje za bossa, ďalší sa dá ľahko vyprovokovať, nevie ovládať svoje emócie…. Druhú skupinu tvoria vzťahy s učiteľmi. Niekedy majú žiaci pocit, že na nich učiteľ „sedí“, nespravodlivo ho hodnotí alebo ignoruje jeho názor. V takýchto situáciách je rada nestranného odborníka najlepším postupom riešenia problému.
* Deti však netrávia všetok svoj čas len v škole, aké problémy ich ešte trápia?
Veľkú skupinu problémov tvoria otázky týkajúce sa rodinného spolužitia. Súčasná doba priniesla zavrhnutie pôvodných noriem a výchovných princípov, v ktorých hlavnou zásadou bolo: byť zaradený, nevytŕčať. Dnešná výchova je voľnejšia a presadzuje presvedčenie, že slobodou, ktorá sa deťom dáva, sa podporuje ich osobnosť a individualita. Nie každý rodič sa stotožnil s novými trendmi vo výchove, vzdeláva sa, študuje zahraničnú odbornú literatúru, ktorou je náš trh doslova zaplavený. Praktiky z týchto kníh sa však nedajú priamo aplikovať v našom prostredí. Hovoria o slobode, voľnosti, ale nie vždy je dieťa na takýto spôsob života pripravené, nemá vopred určené mantinely. Dalo by sa to prirovnať k diskete, s ktorou sa dá len vtedy dobre pracovať, keď je vopred naformátovaná. Keď sa dieťa pohybuje vo svete bez hraníc, môže sa stratiť. Vzniká tým veľa napätia a nervozity, od nich je už len krôčik ku konfliktom medzi rodičmi a ich deťmi alebo k hľadaniu iných východísk, napríklad v alkohole alebo drogách.
* Z toho, čo ste povedali vyplýva, že sa na vás môžu obrátiť nielen deti, ale aj dospelí - rodičia alebo učitelia. Využívajú vaše služby?
Samozrejme, ak už je v rodine či v škole problém, najlepšie sa rieši, keď sa konzultácie zúčastnia obe strany konfliktu. Často sa na nás obracajú dospelí aj s otázkami, ako riešiť situáciu, ktorá síce ešte nenastala, ale môže sa stať. Záleží im na správnom postupe vo výchove a snažia sa problémom predchádzať. Sme Centrom výchovnej a psychologickej prevencie, preto radi poradíme. Vždy je lepšie urobiť určité kroky vopred, ako neskôr konfliktné situácie zložito riešiť.
* Idete s dobou. Sami ste si vytvorili stránku na internete. Čo po-núka?
Okrem základných informácií, ako je adresa, telefonický či elektronický kontakt, podrobne približujeme naše projekty. Návštevník stránky na nej nájde aj odporúčania, ako reagovať na okolnosti, s ktorými sa ako rodič pri výchove potomkov stretáva po prvýkrát. Je to napríklad desať krokov ako pomôcť dieťaťu povedať nie alkoholu, cigaretám a drogám alebo ponúkame rady ako postupovať, ak sa „puberťák“ rozhodne doma usporiadať večierok alebo sa na ňom chce zúčastniť u kamaráta.
Len nedávno sa začal školský rok. V rodinách s deťmi sa znovu rozbehol každodenný kolotoč školských i záujmových povinností. Čo nevidieť príde koniec kalendárneho roka, odrazí sa to na väčšej zaneprázdnenosti rodičov. Jednoducho po čase voľnejších prázdnin začala doba, v ktorej vzniká viac konfliktných a krízových situácií v školách i v rodinách. Riaditeľka Centra výchovnej a psychologickej prevencie Mgr. Zuzana ZIMOVÁ na záver rozhovoru radí: Netlačte svoje problémy pred sebou, nezatvárajte pred nimi oči. Pracovníci poradní a preventívnych centier sú vám k dispozícii. Sme tu na to, aby sme vám a vašim deťom poradili a pomohli.
HANA KYSEĽOVÁ