Globalizácia stavia pred podniky všetkých sektorov trojitú výzvu: efektívnejšie, rýchlejšie a lacnejšie. Správna reakcia na túto výzvu si vyžaduje neustále skúmanie svojej konkurencieschopnosti, permanentnú inováciu a osobnostný rozvoj. Nenahraditeľnú úlohu pri tom celosvetovo zohrávajú firmy zamerané na operatívne poradenstvo, ktoré pomáhajú podniku odkryť skryté rezervy za účelom zefektívnenia svojej činnosti. Konzultačná činnosť vedie k dvom typom výsledkov: rýchly návrat investícií klienta a schopnosť zabezpečovať trvalý rozvoj firmy. Pomoc poradenskej firmy sa preto rentuje jednak krátkodobo - rýchly návrat investícií, avšak aj dlhodobo - transferom kompetencií a know-how.
Prvým krokom konzultačnej činnosti je preskúmanie terénu a nadviazanie kontaktu s podnikom (vedúci pracovníci a spolupracovníci na všetkých úrov-niach) za účelom nezávislej formulácie kľúčových problémov a ich predpokladaných riešení. Túto prácu uskutočňujú špecializovaní konzultanti, ktorí sa vedia vyjadriť k zlepšovaniu výrobných ako aj administratívnych procesov, supply chain managementu, inovačnému managementu a k podpore optimalizácie podnikových informačných systémov. Konzul-tačná firma spolupracuje s klientom vo všetkých etapách projektu a na základe spoločných cieľov vedie pracovníkov podniku k zvyšovaniu ich pridanej hodnoty a k odstraňovaniu neproduktívnych činností. Spolupráca je pragmatická a veľmi participatívna na všetkých hierarchických úrovniach. V rámci projektu tím konzultantov postupne prehlbuje znalosti pracovníkov firmy a pomáha pri uvedení potrebných, na mieru šitých opatrení do praxe. Konzultanti sú nielen odborníkmi v danej oblasti, ale ťažiskom ich práce je urýchlená realizácia konkrétnych cieľov projektu. Ovládajú množstvo špecifických techník ako Value Stream Mapping (mapovanie hodnotových tokov), ktorý je aplikovateľný ako na výrobný proces, tak na administratívne procesy, SMED (technika rýchlej výmeny nástrojov), TPM (Total Produktive Maintanance), pracovné skupiny Hoshin (rýchle riešenie problémov v skupine), atď. Na konci projektu klient získa konkrétne a merateľné výsledky. Účinnosť týchto výsledkov sa násobí aktívnou účasťou pracovníkov podniku pri ich uvedení do života, čo dlhodobo zabezpečuje podniku nezanedbateľné úspory.
Dalo by sa namietať, že o všetkých existujúcich problémoch vedia aj pracovníci podniku a že požadované výsledky sa dajú dosiahnuť aj vnútornými silami bez účasti externých konzultantov. Treba si však uvedomiť, že u interných pracovníkov sa často prejavuje fenomén tzv. profesionálnej slepoty, ktorá im bráni načas spoznať a riešiť problémy, na ktoré si počas dlhého obdobia zvykli. K tomu pristupuje ďalšia skutočnosť, že pracovníci podniku sú neustále konfrontovaní s operatívnymi úlohami, čo im zaberá prakticky všetok ich pracovný čas. Často nemajú prístup k skúsenostiam z iných podnikov a iných branží, ktorými disponujú konzultanti a nemajú dostatok praktických poznatkov s aplikáciou moderných metód riadenia. Všetky tieto problémy môžu pomôcť úspešne prekonať práve ľudia, ktorí sa danou problematikou zaoberajú profesionálne a majú skúseností z iných podnikov a odvetví.
Viktor Sobek
Alan Brunhammer
Agamus Consult s.r.o.