moderného bytia, neostáva personálnemu konzultantovi nič iné, len trpezlivo čakať, či sa predsa len neozve ktorýsi z novinárov s ponukou na interview.
Niektoré personálne spoločnosti vtipne riešia túto situáciu vydávaním vlastných periodík, do ktorých sa konzultanti môžu navzájom interviewovať a prípadne aj fotografovať a aspoň na chvíľu si tak vyskúšať rolu celebrity. Ja som sa však po dlhých mesiacoch ubíjajúceho márneho čakania na vhodnú ponuku z masmédií rozhodol vziať veci do vlastných rúk, doviesť tento spôsob až k úplnej minimalizácii nákladov a ľudských zdrojov a preto v rámci šetrenia na nasledujúcich riadkoch položím niekoľko zvedavých otázok sebe samému. Dúfam, že sa mi podarí nájsť na ne uspokojivú odpoveď.
Prečo práve personálny
Hypermarket (pH)?
Situácia obchodov a obchodných domov v mnohom pripomína situáciu na trhu personálneho poradenstva. Dnešným trendom sú obrovské nákupné centrá, ktoré zákazníkom ponúkajú všetko a ešte čosi navyše. Podobné tendencie možno badať aj v personálnom poradenstve. Klient už neočakáva od personálneho poradcu len jednu konkrétnu službu, ale skôr celý komplexný servis. Úloha personálnej spoločnosti tak prerastá z úlohy recruitera, školiteľa, alebo headhuntera do úlohy sprievodcu. Kvalitné spoločnosti zachytili tento trend a sprevá-dzajú svojich klientov všetkými procesmi týkajúcimi sa ľudských zdrojov. Tie agentúry, ktoré sa tvrdohlavo pridŕžajú jednej-dvoch hlavných aktivít, domnievajúc sa, že práve to je ich silná stránka, sú odsúdené do pozície malého zelovocu obklopeného hypermarketmi.
Hrá teda podľa vás
rozhodujúcu úlohu veľkosť
spoločnosti?
Tu vidím istý rozdiel medzi personálnymi spoločnosťami a obchodnými centrami. Kým obchodné centrá ešte stále vnímajú nakupujúci v zmysle - čím väčšie, tým lepšie, a priestor samotný je jedným z rozhodujúcich atribútov, u personálno-poradenských spoločností nezáleží ani tak na rozmere, ako skôr na kvalite a rozsahu služieb. Klienta nemusí zaujímať, koľko ľudí stojí v pozadí služby, ktorá je mu ponúkaná, ani v akých veľkých priestoroch sa celá aktivita odohráva. Čo ho zaujíma je profesionalita, prístup, cena a hlavne rozsah služieb. Pod rozsahom služieb však nemám na mysli len pestrosť ponúkaných aktivít, ale aj geografické pôsobenie. Tu je samozrejme rozmer neodškriepiteľnou výhodou. Naši klienti si stále častejšie želajú medzinárodné riešenia, ktoré sme schopní ponúkať práve vďaka rozsiahlej celosvetovej sieti pobočiek. Agentúra, ktorá nie je prepojená so zahraničím nemá nijakú šancu participovať v globálnych projektoch a automaticky sa stavia do pozície malého zelovocu, ale o tom sme už vlastne hovorili.
Ako vnímate súčasný stav
personálneho poradenstva
na Slovensku?
Tak ako vo väčšine ostatných odborov aj v personálnom poradenstve skončilo obdobie „polyhistorov“ a „všeumelcov“, alebo inak povedané obdobie malých obchodíkov so zmiešaným tovarom. Hĺbka moderných poznatkov jednoducho neumožňuje jednému človeku byť expertom vo väčšom množstve činností. Konzultant, ktorý sa pasuje za špecialistu na recruiting, komunikačné tréningy, kreativitu, prieskum trhu a coaching je buď chválenkár, alebo nie je v po-riadku a sám potrebuje odbornú pomoc. Éra „one man show“ je jednoducho za nami a agentúry, ktoré chcú dvoma konzultantmi pokryť celé spektrum služieb sa stavajú do pozície povedzme toho zelovocu.
A čo budúcnosť?
Čo sa týka budúcnosti personálneho poradenstva, vnímam ju optimisticky. Už spomínaná stále užšia špecializácia si síce pri ponuke komplexných služieb bude vyžadovať stále väčší počet úzko špecializovaných expertov (miesto jedného-dvoch univerzálnych), to však neznamená, že ktorákoľvek poradenská spoločnosť bude musieť trvalo zamestnávať takéto množstvo odborníkov. Na trhu sa totiž pohybuje stále viac špecialistov na voľnej nohe, ktorí sú a budú personálnym spoločnostiam k dispozícii ako externí spolupracovníci pre jednotlivé konkrétne projekty. Takáto vzájomná symbióza bude mať za následok vysokú kvalitu služieb ponúkaných „pod jednou strechou“, takže klient bude môcť od jedinej personálnej spoločnosti očakávať širokospektrálne produkty riešiace akékoľvek jeho požiadavky presne tak, ako nakupujúci očakáva od hypermarketu, že v ňom nájde všetky výrobky, ktoré v danom momente potrebuje.
V budúcnosti tiež očakávam istú kryštalizáciu na v súčasnosti tak neprehľadnom trhu personálno-poradenských spoločností. Ich doteraz ešte stále rastúci počet sa postupne začne znižovať a tie spoločnosti, ktoré nepochopia potreby a požiadavky klientov ešte umocnené vstupom Slovenska do Európskej Únie zaniknú.
Z pohľadu klienta to znie
až priveľmi optimisticky.
Napriek tomu, že konzultantským službám a personálnemu poradenstvu predpovedám svetlú budúcnosť predsa len citlivo vnímam aj negatívne javy prítomnosti. Jedným z takýchto javov je diletantizmus a šarlatánstvo, ktoré so sebou vnáša do odboru množstvo nových agentúr zaplavujúcich slovenský trh. Je často až zarážajúce akú nízku kvalitu služieb je možné ponúknuť. Klient, ktorý zlákaný vábivou cenou naletí agentúre „polyhistorov“ a „všeumelcov“ často po zlej skúsenosti nadobudne negatívny postoj k personálnemu poradenstvu ako takému. Podradné agentúry teda nekazia meno len sebe samým, ale aj celému odvetviu.
Riešenie vidím v neustálej snahe informovať klientov a v dôraze na referencie. Medzi špičkovými personálno-poradenskými spoločnosťami nepanuje nevraživosť, ale skôr rešpekt a uznanie k práci toho druhého. Som presvedčený, že každý zodpovedný konzultant v prípade, že nevyhrá tender, je ochotný podať klientovi pravdivé referencie o úrovni konkurencie. Pomáha to udržať kvalitný štandard slu-žieb a chráni to klienta pred sklamaním a rozčarovaním z neprofesionálnych agentúr a poradcov pred znižovaním renomé ich odboru. Prezieravý klient si určite nechá poradiť.
Ako reaguje na takýto vývoj
spoločnosť HILL?
U nás v HILL-e sa snažíme nezaspať na vavrínoch. Cesta zelovocu pre nás nie je prijateľ-ná a preto sme sa jednoznačne rozhodli pre cestu Hypermar-ketu. Naši klienti sú stále náročnejší a majú záujem o stále širšie spektrum služieb. My reflektujeme ich požiadavky a rozširujeme portfólio tak, aby im práve u nás boli poskytnuté všetky služby, ktoré potrebujú a snáď aj to už spomínané čosi navyše. V praxi to znamená, že spoločnosť HILL neponúka len vyhľadávanie a výber stredných a vrcholových manažérov, špe-cialistov alebo odborníkov v rôznych segmentoch, ale zabezpečuje aj rozvoj a vzdelávanie ľudského bohatstva klientskych spoločností prostredníctvom tréningových aktivít, školení a coachingu a dokáže tak poskytnúť vlastne komplexnú starostlivosť o ľudské zdroje. V súčasnosti už jednoducho zákazník nemusí osloviť niekoľko špecializovaných spoločností, stačí aby otvoril dvere personálneho hypermarketu, kde nájde ľudí, ktorí preňho zabezpečia „HR full service“.
Samozrejme, že tak ako som spomínal, nie je možné byť špecialistom na úplne všetko. HILL rieši túto situáciu využívaním rozsiahlej siete externých expertov. Od zahraničných odborníkov, ktorých zabezpečujeme pre tých najnáročnejších globálnych hráčov spomedzi klientov až po domácich expertov v jednotlivých odvetviach personálneho manažmentu a pracovnej psychológie. Databáza spolupracu-júcich externých špecialistov je totiž v súčasnosti pre personálno-poradenskú spoločnosť rovnako nevyhnutná ako databáza klientov alebo kandidátov.
Nemôže sa v takom prípade
stať, že služby toho istého
experta ponúka hneď
niekoľko spoločností?
Môže sa to samozrejme stať, tak ako v rôznych supermarketoch môžete nájsť tie isté výrobky. Pre nás sú najdôležitejšie dva faktory. Prvým je samotná kvalita špecialistu - meno, ktoré sme si za tie roky medzinárodného pôsobenia vybudovali nám jednoducho nedovoľuje podceniť výber spolupracovníkov a omyly sa netolerujú. Druhým faktorom je precízna analýza potrieb klienta. Je naivné ponúkať klientovi experta na nejakú činnosť, keď problém tkvie v niečom celkom inom. Úlohou personálneho Hypermarketu je exaktne zistiť čo zákazník skutočne potrebuje a až potom mu predostrieť to najvhodnejšie riešenie. Nie je totiž najdôležitejšie ponúkať najlepšieho špecialistu, najdôležitejšie je ponúkať ho vtedy a práve vtedy, keď ho spoločnosť potrebuje na tú ktorú konkrétnu úlohu. V tom vidím rozdiel medzi ponukou a ponukou.
Chcete niečo odkázať
čitateľom?
Vitajte v personálnom Hypermarkete!
Lukáš BAKOŠ,
HILL International