Čo je Experience Management alebo ako urobiť z vašej organizácie vášho najlepšieho učiteľa

Skúsenosť (experience) je najlepší učiteľ - hovorí staré príslovie. V osobnom živote sme sa o tom presvedčili už veľakrát. Ale riadime sa tým aj v živote našej organizácie?

Chyby sa opakujú, dobré skúsenosti zriedkakedy

Často sa stáva, že po veľkej udalosti v živote organizácie - napr. neúspešnom uvedení výrobku na trh, úspešnom obsadení nového trhu, masívnom prepúšťaní alebo prijímaní, akvizícii alebo fúzii - spoločnosti zaváhajú, bez toho, aby sa poučili z vlastnej minulosti. A ešte stále je tu prítomná mentalita, že chyby sa ďalej neanalyzujú a nediskutujú. To spôsobuje, že príčiny budúcich neúspechov sú stále medzi nami a ohrozujú náš budúci život. Príčiny našich minulých úspechov nie sú zistené, a teda upadnú do zabudnutia a my nie sme schopní využiť ich a poučiť sa do budúcnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Keď sa opýtate jednotlivých pracovníkov, ktorí participovali na danej kľúčovej udalosti v organizácii, povedia vám, že oni vedia celkom presne prečo to, či ono skončilo úspechom alebo naopak, zlým výsledkom. Každý z nich bude mať svoj názor, ktorý však tvorí podstatnú časť celkovej mozaiky. Pokiaľ tieto skúsenosti a postrehy môžu byť logicky ut-riedené, potom by sa organizácia ako celok mohla poučiť z vlastných skúseností zo svojej histórie - zistiť, čo sa skutočne stalo, ako sa to stalo a čo robiť, ak podobná situácia nastane nabudúce. Avšak tieto skúsenosti sa zdieľajú otvorene len veľmi zriedka. A ich analyzovanie, diskutovanie a zohľadnenie v každodennej práci je ešte menej častý jav.

Inými slovami, aj keď v živote organizácií je skúsenosť dobrým učiteľom, zvyčajne je učiteľom súkromným. Ľudia v organizá-ciách pracujú kolektívne, ale učia sa individuálne. A práve tento fakt je hlavnou príčinou frustrácie spájanej s prístupmi „učiacej sa organizácie“. Táto frustrácia je spôsobená nedostatkom manažérskych nástrojov, ktoré by mohli zachytiť firemné skúsenosti a šíriť ich ďalej k tým, ktorí ich potrebujú.

SkryťVypnúť reklamu

Čo je to Experience Management?

Experience Management je metóda, ktorá v sebe zahŕňa aspekt zhromažďovania a následného šírenia strategických skúseností, čím pomáha organizáciám pri ich úsilí učiť sa a meniť. Zároveň šetrí ich čas, pretože predchádza vymýšľaniu už vymysleného, fungujúceho a overeného.

Pôvod vzniku Experience Managementu

Profesori Sloan School of Management, M.I.T. (Massa-chusetts Institute of Technology, Cambridge, U.S.A.) spolu s manažérmi z praxe, novinármi a profesormi sociálnych vied vyvinuli metódu Experience Management ako nástroj umožňujúci organizáciám učiť sa zo svojej vlastnej histórie. Aj keď je táto metóda nová, jej princípy siahajú až do prvotnopospolnej spoločnosti, kedy vďaka rozprávaniu a tradovaniu príbehov celkom bežne dochádzalo ku zdieľaniu skúseností v rámci komunity spoločne žijúcich ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa Experience Management vytvára?

Po presnom nadefinovaní strategickej skúsenosti zo života organizácie, spoločný tím konzultantov špecializovaných na Experience Management a interných pracovníkov spoločnosti vyberie najvhodnejších zamestnancov s kľúčovými skúsenosťami v danej udalosti a uskutoční s nimi individuálne rozhovory. Získané informácie spracuje do písomného dokumentu, v ktorom sa uvá-dzajú anonymné citácie jednotlivých účastníkov, objektívne fakty a komentáre konzultantov. Takto vzniká spoločne vyrozprávaný príbeh zachytávajúci maximálnu komplexnosť pre popis daných udalostí. Dokončený dokument potom slúži ako odrazový mostík pre otvorené diskusie pri work-shopoch s cieľovými skupinami účastníkov. Ich úsilím je odkryť obavy z budúcich aktivít organizácie a nachádzať optimálne riešenia. A v neposlednom rade je to aj kolektívne učenie v rámci organizácie.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo je Experience Management úspešný?

Experience Management má hneď niekoľko pozitívnych efektov:

1) Vytvára dôveru, čo je pre organizáciu to najdôležitejšie. Ľudia, ktorých skúsenosti a názory boli v minulosti ignorované, majú teraz možnosť vidieť, že ich osobný pohľad na udalosť v živote organizácie je zaznamenaný (aj keď anonymne).

Možnosť workshopov, ktoré sú súčasťou metódy Experience Managementu, poskytuje nové prínosy pre kolektívny pohľad. Tieto spoločné stretnutia pomáhajú ľuďom otvorene vyjadriť ich obavy a domnienky týkajúce sa budúcnosti.

2) Experience Management sa ukazuje ako obzvlášť užitočný v situáciách, keď ľudia cítia potrebu prediskutovať určité témy, ale majú obavu rozprávať o nich otvorene.

3) Experience Management sa ukázal ako úspešný pri šírení strategických skúseností z jednej časti spoločnosti do druhej. Namiesto jednoduchého kopírovania toho, ako to robili iní, čo nemusí byť efektívne z dôvodov odlišných podmienok prostredia, sa čitateľovi dokumentu Experience Management a účastníkom workshopov môžu objasniť príčiny a impulzy vedúce k popísanému správaniu a aplikovať tieto poznatky priamych účastníkov do realizácie svojich vlastných aktivít pri posúdení špecifík svojej vlastnej situácie.

SkryťVypnúť reklamu

Má Experience Management merateľné výsledky?

Experience Management spadá do kategórie strategického poradenstva. Rovnako ako pri výsledkoch strategických projektov ich hodnota spočíva v prínosoch pre každodenný chod organizácie. V porovnaní s väčšinou projektov strategického poradenstva je najväčší prínos Experience Managementu v tom, že pracovníci organizácie sú aktívne zahrnutí do poradenského procesu a dochádza tak k prenosu konzultantského know-how.

BRANISLAV PAVLAKOVIČ, Senior Consultant, Dynargie Slovakia

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 628
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 379
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 724
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 209
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 387
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 783
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 915
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 326
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu