Prvou oblasťou je pozitívne vymedzenie práv a povinností subjektov zúčastňujúcich sa na procese lobovania, vychádzajúcom zo zásady, že lobing musí byť vykonávaný na profesionálnom, etickom princípe, pričom prehľadnosť a verejnosť krokov lobistov a tých voči komu lobing smeruje, je nevyhnutným predpokladom zamedzenia korupcie t.j. zachovania hranice, ktorá ich od seba oddeľuje. Stanovenie pravidiel lobingu na základe transparentnosti (napr. Registrácia lobistov, lobistické stretnutia s verejnými činiteľmi by mali byť zaznamenané a zverejnené, zverejnenie súm platených lobistom a pod.), zabezpečuje elimináciu možných miest výskytu korupcie.
V Slovenskej republike v súčasnosti prebieha rozsiahla diskusia venovaná problematike zákonnej úpravy lobingu. Vytvára sa pracovná skupina, ktorá pripravuje podklady na vypracovanie legislatívneho návrhu zákona o lobingu. Pripravuje sa komparatívna štúdia s právnou úpravou v USA a vybraných európskych krajinách kvôli kvalifikovanému zdôvodneniu potreby prijatia takého zákona v Slovenskej republike.
Druhou oblasťou je negatívne vymedzenie lobistických konaní t.j. tých, ktoré sa už nepovažujú za lobing. Toto vymedzenie sa realizuje v rámci trestného práva, ale aj v etických kódexov zapracovaných do pracovnoprávnych zákonov so stanovením pracovnoprávnych sankcií za ich nedodržiavanie.
JUDr. JAROSLAV SPIŠIAK, I. viceprezident a riaditeľ správy
kriminálnej a finančnej polície Prezídia Policajného zboru v roku 2000 pre MESA 10