
FOTO - ARCHÍV SME
Hádam každý sa už niekoľkokrát stretol s agentom, do neba vychvaľujúcim ktorýsi poistný produkt ako najvýhodnejší, najbezpečnejší, jednoducho, najlepší, aký rozhodne musíte mať. A ak sa k takejto neodolateľnej ponuke dostanete prvý raz, pravdepodobne sa stretnutie so šikovným agentom skončilo podpisom zmluvy. A pravdepodobne, po rýchlom a nie veľmi uváženom rozhodnutí často nasledovali výčitky.
V skutočnosti sa ponuky väčšiny poisťovní veľmi podobajú. Rozdiely medzi nimi bývajú minimálne - v niečom je jedna viac výhodná, v inom menej výhodná - a tak rozhodnutie často závisí od toho, na ktorú ponuku sa dáte „lapiť“, či ktorá firma je vám sympatickejšia.
Tak ako pri podpise akejkoľvek zmluvy, či už ide o finančný produkt, alebo o nejakú inú „výhodnú“ kúpu, neoplatí sa konať impulzívne, ale vypýtať si podmienky produktu, znenie poistnej zmluvy, na prečítanie si nechať všetko prejsť hlavou a až potom sa rozhodnúť.
Čo na to odborník?
„Rozhodovanie občana o poistení, ktoré potrebuje, je pomerne individuálne,“ hovorí analytik prieskumnej spoločnosti Symsite Research Ľuboš Bednár. „Pravdepodobne najdôležitejším faktorom rozhodovania je finančná situácia občana, od ktorej priamo závisí možnosť uzatvoriť poistenie a pravidelne splácať poistné.“ Za nemenej dôležitý považuje postoj k riziku. „Mnoho ľudí na Slovensku sa totiž k uzatvoreniu poistenia odhodlá až vtedy, keď dôjde k nejakej škodovej udalosti na majetku alebo zdraví.“
Ako si vybrať poiťovňu?
„Pri porovnávaní poistných produktov jednotlivých poisťovní by sa mal klient zamerať na výšku poistného, rozsah poistenia, ako aj na služby poskytované v súvislosti s daným poistením (napríklad asistenčné služby pri havarijnom poistení),“ odporúča Bednár. „Mal by určite podrobne preštudovať poistné podmienky, ktoré presne upravujú práva a povinnosti poistenca a poisťovne. Zisťovanie podmienok poistných produktov a ich porovnávanie môže byť časovo náročné, avšak v konečnom dôsledku sa môže občanovi vyplatiť vo forme nižšieho poistného alebo lepšieho poistného krytia.“
Podľa Bednára sa poisťovne líšia nielen produktmi, ale aj celkovou úrovňou služieb. „Služby, čo sa už kvalitou približujú k štandardu vyspelých krajín EÚ, poskytujú najmä poisťovne, ktoré vlastnia silné zahraničné poisťovacie skupiny,“ podotkol.
Čo zlacní a predraží poistku
Poisťovne sa snažia, ak nás už zlákali na jeden produkt, aby sme sa pre ne rozhodli aj pri výbere ďalšieho poistenia. Preto konečnú cenu poistenia ovplyvňujú aj zľavy, ktoré sa zvyčajne pohybujú vo výške niekoľkých percent. Naopak, drahšia môže byť poistka vtedy, ak sa rozhodneme platiť menšie sumy v častejších intervaloch. Vtedy poisťovne môžu uplatňovať navýšenie.