
FOTO SME – PAVOL MAJER
„Najčastejšie sa ľudia sťažujú na postup lekára, majú pocit, že boli nesprávne ošetrení. Na druhom mieste sú poplatky – aj tie dvadsať– a päťdesiatkorunové. Zdá sa však, že ľudia sú už s nimi takpovediac vnútorne uzrozumení. Najväčšie nejasnosti po zavedení novely zákona spôsobili výnimky,“ hovorí pracovníčka jednotky Sylvia Chrenková.
Pomerne časté sú otázky, čo ešte je a čo nie je hradené z poistenia. Pracovníci jednotky sa pacientom snažia hneď poradiť, ako postupovať.
Zložitejšie prípady konzultujú s právnikmi ministerstva. Stalo sa už, že zavolali priamo dotyčnému lekárovi a upozornili ho na chybu.
„Niekedy sa ľudia obracajú na nás aj so záležitosťami, ktoré k nám nepatria – napríklad aby sme urýchlili posudzovanie zdravotného stavu na vystavenie preukazu zdravotne ťažko postihnutých. To je však v kompetencii rezortu sociálnych vecí,“ hovorí Alexandra Bražinová, pracovníčka jednotky.
Povedomie pacientov o právach sa zvyšuje, tvrdí ministerstvo. Môžu za to aj poplatky. „Ľudia začínajú požadovať od zdravotníkov služby. Ak zaplatia za deň pobytu 50 korún, žiadajú, aby dostali teplú stravu alebo čistú bielizeň,“ hovorí Alexandra Novotná z ministerstva.
Na Jednotku ochrany práv pacientov sa môžete obrátiť
* telefonicky na číslo 02/59 373 261
* písomne na adresu Ministerstvo zdravotníctva, Limbová 2, P. O. BOX 52, Bratislava 37
* prísť možno aj osobne