
FOTO SME – PAVOL MAJER
Aké sú dosiaľ skúsenosti lekárov s dvadsaťkorunovými poplatkami? Poklesol počet pacientov?
„Zdá sa, že poplatky sú problémom blízkej minulosti. Pacienti si na poplatky už viac-menej zvykli. Pokles počtu pacientov je zrejmý, ale časový úsek na hodnotenie je ešte stále prikrátky.“
Na aké problémy sa lekári najčastejšie sťažujú?
„V súvislosti s poplatkami iba na zbytočné hlásenie týchto údajov pre zdravotné poisťovne. V novele zákona o zdravotnej starostlivosti sa totiž ‘zabudol‘ paragraf , že poskytovateľ je povinný hlásiť údaje v súvislosti s poplatkami za služby súvisiace so zdravotnou starostlivosťou.“
Médiám, ale aj na ministerstve zdravotníctva sa sťažovalo viac občanov, že lekári nedodržiavajú ustanovenie zákona o tom, že pri opakovanej návšteve sa neplatí, alebo vyberajú 20 korún aj vtedy, keď pacient dostane len recept medzi dverami, ale nie je vyšetrený. Stretli ste sa aj vy so sťažnosťami?
„Postup pacienta, ak nie je spokojný s rozhodnutím zdravotníckeho zariadenia, je presne opísaný v zákone. Sťažnosti preto neriešime, nie je to naša úloha.“
Dávali ste svojim členom nejaké usmernenia?
„Nie, a ani to neplánujeme.“
Na začiatku sa objavil aj prípad lekára, ktorý poplatky nebral vôbec. Viete o viacerých takýchto lekároch?
„Cena bodu a kapitácie sa nemení už niekoľko rokov, nikto nám platby nevalorizuje. Poplatky riešia aspoň zdraženie energií a spojov. Dnes už žiadny lekár z týchto dôvodov neodmieta poplatky. Jednoducho nám pomáhajú prežiť.“
Čo si myslíte o návrhu zrušiť výnimku pre ľudí v hmotnej núdzi?
„Poplatky nie sú poplatkami za zdravotnú starostlivosť, ale za spracovanie dát v elektronickej podobe pre zdravotnú poisťovňu. Preto nevidím dôvod na výnimky. Tie nech rieši iná, napríklad sociálna sféra, a nie zdravotníctvo.“