Od roku 1997 po rok 2002 sa celková frekvencia reklamy na Slovensku (kino-reklama, magazíny, noviny, vonkajšia reklama, rádio, televízia) podľa agentúry ACNielsen takmer zdvojnásobila. Pod pojmom frekvencia reklamy rozumieme počet inzerátov, TV-spotov, rádio-spotov a vonkajšej reklamy za určité obdobie.
Kto vlastne sú Ad Avoiders?
Nárast frekvencie reklamy spôsobuje to, že ľudia začínajú reklamu odmietať, z čoho nemajú veľkú radosť zadávatelia reklamy a ani reklamné agentúry. Ľudia, ktorí odmietajú reklamu sa volajú Ad Avoiders (v preklade - „odmietači reklamy“).
Títo ľudia veľmi radi unikajú pred reklamou a doslova ju odmietajú. Avšak, často práve oni sú tými, ktorých chce zadávateľ pomocou svojej reklamy osloviť.
Zo záverov dlhodobého projektu, ktorý so zámerom znížiť mieru odmietania reklamy realizovala sieť reklamných agentúr Lowe & Partners v rokoch 1990 - 2002 pod názvom „Ad Avoiders“ sa zistilo, že títo ľudia majú podstatne väčšiu kúpnu silu, žijú dynamickejším životom a sú viac „open-minded“ ako ľudia, ktorí reklamu sledujú. A tu sa môžeme dostať do pozície, ktorá robí reklamu neefektívnou. Táto skupina ľudí má čím ďalej, tým viac možností na to, aby reklamu odmietala. Vhodným príkladom je vstup satelitných spoločností na televízny trh. Satelitné programy poskytujú menšiu kvalitu, väčšiu kvantitu, a s ňou aj viac dôvodov na prepnutie TV kanálu, alebo inak: na únik pred reklamou. Takto začínajú vznikať „Ad Avoiders“.
Viac, obmedziť, či zakázať?
Z 1. grafu je evidentné, že až 80 % slovenskej populácie si myslí, že reklama v televízii by mala byť obmedzená alebo zakázaná. Na ďalšom grafe je vidieť, že len 7 % populácie sleduje reklamu so záujmom. Aj napriek tomu, že tieto čísla hovoria o nezáujme Slovákov k televíznej reklame, stále ich dokáže ovplyvňovať a meniť ich mienku a myslenie. Ale aj napriek tomu je nevyhnutné hľadať riešenia, ako minimalizovať percento odmietania reklamy.