Stíšte televízor! Na reklamách sa mi nepáči, že sú príliš hlasné. Nenakupujem podľa reklám. Ja idem nakupovať, kúpim niečo dobré, a oni z toho potom urobia reklamu. A ja si poviem: dobre som nakúpil!
Rasťo, 28 rokov, manažér
Pred očami sa mi zjaví titulok na obrazovke „REKLAMA“ a viem, že to je čas ísť do chladničky alebo na WC. U nás sú reklamy nudné, neláka ma zostať sedieť pri televízii a pozerať sa na ne. Ale moji americkí známi sa v Európe vždy keď pozerali televízor, tešili najmä na prestávky vo filme, pretože vtedy boli reklamy. Tešili sa, že určite bude aj reklama na šampón alebo mydlo a v nej - skromne oblečená dievčina. Lebo cez amerických cenzorov by takéto reklamy v USA neprešli ani po pol noci.
Zuzana V., 36 rokov, prekladateľka
Ako prvé mi napadne: reklama, neklam ma! Alebo možno je reklama od slovesa „preklamať“, čiže lepšie oklamať. Alebo slovné spojenie „klamná reklama“, skrátka vždy mi tam nejako naskočí klamanie. Ozaj, vo väčšine jazykov majú na reklamu nejaké iné slovo - werbung, advertising, commercial, advertisement a podobne. Reklamovať je skôr o inom - o reklamáciách…
Dušan, 44 rokov, stavebný inžinier
Reklama:
- predať nepredajné,
- úsmev je lepší ako katastrofy,
- zvieratá vedia povedať viac ako ľudia.
n Jozef K., 66 rokov, učiteľ na dôchodku
O reklamách si myslím svoje. A nekupujem podľa nich. Keď nejaký výrobok treba toľko ospevovať, tak asi s ním nie je niečo v poriadku. Alebo je drahý, alebo ho nepotrebujem, alebo je na nič. Načo by som napríklad kupoval Calgon, keď stačí do práčky naliať trocha octu?
Ale viem, že reklamy nám do mysle prenikajú aj keď nechceme. Čítal som niekde, že Američania raz urobili taký experiment: do dobrodružného celovečerného filmu vmontovali zopár obrázkov zákuskov, ktoré sa predávali cez prestávku v bufete. Ľudské oko potrebuje za minútu dostať myslím 22 obrázkov, aby ich vnímalo ako súvislý pohyb. No, a medzi tieto normálne, ktoré patrili do filmu, strčili povedzme sedem obrázkov tých zákuskov, takže sa vám iba mihli, ale zostali vám v hlave. Cez prestávku potom vraj ľudia húfne kupovali v bufete tie zákusky.
Juraj L., 48 rokov, ekológ
Z evolučného hľadiska je reklama prirodzený jav. Reklama je v prírode hybnou silou prirodzeného výberu, ktorý posúva kvalitné gény ďalej. Napríklad - jelenie parohy. Nemajú pre svojho nositeľa žiaden praktický význam… Až na reklamnú stránku: ženskej strane jelenej komunity ukazujú „pozri, aj s takýmto nákladom na hlave dokážem uniknúť dravcom, to som frajer, čo?
A tak si ženské pokolenie už milióny rokov vyberá partnerov s najväčšími parohmi (jelene a ich príbuzní), väčšími chvostami (bažanty a im príbuzné vtáky), krajším sfarbením peria (spevavce) s jediným cieľom. Aby otec ich detí bol ten najschopnejší ochranca rodiny. A mužské pokolenie napriek praktickým ťažkostiam, ktoré im takáto reklama v praktickom živote prináša, neustále pracuje na jej zdokonaľovaní. A tak aj v našej spoločnosti vidíme obdivné pohľady dievčat smerujúce k mužovi (ľubovoľného vzhľadu), ktorý vystupuje z nablýskaného AUDI A8. Ich gény im hovoria: ak zohnal 3,2 milióna korún na také auto, peniaze pre naše deti budú pre neho hračkou! Toto potom vedome či nevedome využívajú tvorcovia prakticky všetkých reklám. A preto ja za každou reklamou vidím evolúciu a sex.
Ivan G., 37 rokov, technický pracovník
Reklama?
- Pavlovov reflex: chce sa mi čurať
- Pocit bezpečia a istoty. Chytím sa v rozkroku, či mám svoju intímku.
n Eva S., 79 rokov, dôchodkyňa
Ja už dosť zle vidím, ale podľa toho, čo počujem, by som na niektoré reklamy bola zvedavá. Znejú dosť živo. Potom sú také, ktoré majú zase dobrú hudbu. A na mnohých je cítiť, že sú nudné a do-tieravé. A reklamy na vložky a tampóny považujem za nevkusné.
Slavo P., 50 rokov, jadrový fyzik
Problém reklamy ma veľmi netrápi, ale nevyhnem sa jej, tak ako každý. A môj pocit z reklamy (a nielen našej): 90% nadsadzovania a zavádzania často až na hranici klamstva a maximálne 10% užitočnej informácie. Veď koniec koncov nejde o to, aby pomáhala zákazníkom pri výbere tovarov, alebo služieb, ale aby pomáhala predávať.
Jana B., 30 rokov, ekonómka
Nožíček - rybička sa mi vo vrecku otvára, keď počujem svojho potomka citovať pasáže z televíznej reklamy. A keď mi zahlási, že môže mať všetko špinavé, lebo „škvŕn a špiny sa zbavíš“… Ale mne ako človeku reklama vôbec neprekáža - svojím spôsobom je výhodné mať pri telke pauzu na záchod - ale prekáža mi to, že je pravidelne, priebežne, systematicky dávkovaná do hláv detí, ktoré ju nedokážu primerane spracovať a získavajú skreslenú informáciu. Zhrnutie: slovo reklama vo mne vyvoláva skôr negatívne asociácie. Ale som tolerantná - veď aj tie noviny žijú len z reklamy a potom, ako by sme vedeli, ktorý perleťový lesk je ten „neslíbatelný“. (gal)