e rast výdavkov na reklamu. Je to rast, ktorý sa zrejme tak skoro nezastaví. Veď v prepočte výdavkov na jedného obyvateľa je to na Slovensku v porovnaní s vyspelými krajinami ešte stále iba smiešny zlomok, čo však netreba vidieť vôbec tragicky. Ďalej sa rozvíjajú reklamné agentúry, špecializujú sa podľa jednotlivých oblastí marketingovej komunikácie, vznikajú nové a mnoho starých zaniká. Zostanú nielen najväčšie, ale predovšetkým najschopnejšie, najadaptabilnejšie. Agentúry, ktorým sa podarí konečne dokázať, že v reklame je najdôležitejší nápad a nielen forma - profesionálna realizácia, ktorá by mala byť samozrejmosťou. A za dobrý nápad treba aj dobre zaplatiť, čo je však na Slovensku ešte stále otázkou budúcnosti. To je totiž cesta k skutočnému skvalitneniu tváre našej reklamy.
Úroveň kreativity slovenskej reklamy začína byť porovnateľná so svetovým štandardom. Je to skúsenosťou reklamných pracovníkov v praxi i rastom ich teoretických poznatkov z rozličných kurzov, školení, ďalších odborných podujatí, odbornej literatúry ale aj špecializáciou jednotlivých agentúr podľa nosného charakteru činnosti. K skvalitneniu situácie prispeli legislatívne zmeny v tejto oblasti, etická samoregulácia prostredníctvom Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu SR i činnosť existujúcich reklamných asociácií. V budúcnosti sa v celosvetovom meradle budú naďalej v reklame využívať najmodernejšie technické vynálezy a úmerne k tomu budú narastať i finančné prostriedky investované do tejto oblasti. Výdavky na klasickú reklamu, ale i na podlinkové aktivity budú naďalej narastať, pričom najväčšie finančné čiastky sa investujú do reklamy v televízii, v tlači ale aj do vonkajšej reklamy. Dôležitú úlohu zohrá aj regionálny faktor, bude narastať obľuba lokálnej tlače a v spojitosti s rozvojom súkromných rozhlasových staníc i rozhlasového vysielania. Agentúry sa budú naďalej špecializovať. Najväčšiu budúcnosť majú direct marketingové agentúry, ale aj agentúry public relations. Vzniknú aj ďalšie agentúry so zahraničným kapitálom, ktoré budú súčasťou celosvetovej nadnárodnej siete. Napriek tomu ešte stále nie je všetko rozhodnuté. Najväčší rozvoj totiž nečaká iba agentúry typu full service, ale práve tie, ktoré dokážu ponúknuť zákazníkovi výbornú službu za primeranú cenu. Závislosť médií od inzercie bude takisto ďalej narastať. Z technických vynálezov zohrá v reklame dôležitú úlohu nepochybne internet. Dokonalosť tohto prostriedku znásobí pre oblasť reklamy najmä obojsmernosť komunikácie, resp. fakt, že účastník si informácie vyhľadáva sám a dobrovoľne. Nebudú to len klasické banery, či webovské stránky, dôležitým sa stane samotný predaj prostredníctvom tohto média. Z ďalších prostriedkov spomeňme aspoň domáce kino i CD a DVD nosiče, minidisky. Ďalšie novinky prinesie zdokonalenie laserovej techniky, resp. aj holografie, využitie virtuálnej reality v oblasti reklamy i rozšírenie aeroreklamy. No a tvár našej reklamy ovplyvní bezpochyby aj „zábavné nakupovanie“ v hypermarketoch, či „mobilný marketing“ prostredníctvom SMS a MMS.
Pavel Horňák,
vedúci Katedry marketingovej komunikácie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského