V detstve som s vyvalenými očami pozerala na reklamy v rakúskej televízii - boli pre mňa esenciou lepšieho sveta „vonku“. Slinky mi tiekli pri pohľade na chlapčeka pojedajúceho chrumkavý chlebík natretý masielkom RAMA. Keď po revolúcii dorazila RAMA do predajní Jednoty, ihneď som si ju kúpila a bola som sklamaná. Obyčajné maslo mi chutilo viac. Bola to sila reklamy, alebo čaro nedostupného?
Dnes väčšina ľudí na reklamu nadáva. Svorne tvrdíme, že zásadne podľa reklám nenakupujeme. Ale reklamné agentúry aj sociológovia vedia svoje: reklamy predávajú výrobky, služby, menia postoje ľudí.
A reklama je prítomná, či sa nám to páči alebo nie. Ľudia, čo sa v reklamnej brandži pohybujú, sa ju snažia robiť predovšetkým tak, aby čo najlepšie slúžila klientovi. Niektorí pritom prichádzajú s odvážnymi, kreatívnymi nápadmi. Nie iba preto, aby zmenili zaužívané mustry a vyhli sa banalitám, ale aj preto, že sú presvedčení, že takto klientovi lepšie poslúžia.
A nápady našich kreatívcov už môžu konkurovať renomovaným zahraničným firmám. Reklamy majú vo svete aj u nás svoje festivaly a súťaže. Na Slovensku sa už dlhší čas za najkreatívnejšie reklamy a kampane udeľujú Zlaté klince a od roku 1998 aj Filipovia. Filip je cena za prínos do kreativity slovenskej reklamy. Postupne ju získali niekoľkí tvorcovia: Juraj Johanides, Rasťo Michalík a Milan Hladký, Vlado Struhár, Juraj Vaculík a Peter Kačenka. Pozhovárali sme sa s niektorými z nich o tom, čo pre nich svet reklamy znamená.