Pracujete naplno a potom o to aktívnejšie využívate svoj voľný čas? Snažíte sa žiť zdravo a športovať? Radi skúšate nové veci a milujete cestovanie? Vitajte v rodine denníka SME. Presne takí sú totiž čitatelia SME podľa prieskumu MML. Sami najlepšie vedia, čo je pre nich dobré, nedajú sa oklamať prvým dojmom a neľakajú sa zmien.
Čitatelia Pravdy a SME sú v mnohom podobní, rozdiely sú malé. Ak sa, napríklad, obaja čitatelia naplno realizujú v práci a voľný čas trávia najmä s rodinou, rozdiel je v tom, že čitateľ SME bude s rodinou cestovať a čitateľ Pravdy okopávať zeleninu na svojej záhradke.
Kto je kto?
Čitatelia denníka SME sú tridsiatnici so stredoškolským vzdelaním s maturitou, prípadne s vysokoškolským vzdelaním, žijú v manželstve a vychovávajú jedno až dve deti. Väčšinou bývajú v rodinnom dome, prípadne v byte, ktorý majú v osobnom vlastníctve.
„SME zachytilo čitateľov, ktorí mali po nežnej revolúcii 20 rokov, boli s nami pri vzniku novín, búrili sa s nami proti Mečiarizmu a kráčajú s nami ďalej,“ hovorí marketingový pracovník Petit Press a.s. Richard Pekar. Verný čitateľ SME sa teda bil a bije za demokraciu a slobodu, je spokojný so súčasnou politickou situáciou, so spoločnosťou, rodinou aj s prácou. Vyhovuje mu pravicová vláda a nebojí sa jej reforiem. Servisné prílohy, ktoré mu denník SME ponúka oceňuje ako dôležitú informáciu, ktorá ho nedesí, naopak, pomáha mu pripraviť sa na zmeny.
Verný čitateľ Pravdy je starší, má štyridsať, a často ešte viac. Pravicová vláda ho neteší, vyhovujú mu politické strany naľavo od stredu. Aj Pravda pre neho pripravuje servisné prílohy, no on ich číta s obavou, chce sa dozvedieť, aké zmeny v budúcnosti môžu ohroziť jeho životné istoty, na ktoré bol roky zvyknutý. Zmien sa bojí oveľa viac, nie je na ne dostatočne pripravený - nemá také dobré jazykové znalosti ako čitateľ SME, je „usadenejší“, menej ochotný cestovať za prácou.
O poslednú skupinu - nových mladých čitateľov vedú denníky súboj. Mladú generáciu boj za slobodu a demokraciu už nezaujíma, ide jej predovšetkým o vlastné vrecká. A na svoju stranu ich začal získavať denník Pravda. Na nich zameral svoju reklamnú kampaň Máš (ju aj ty). Pravda sa v nej predstavila ako imidžová záležitosť mladých. Tí sa v reklame pohybujú vo svojom prostredí - v nákupnom centre Aupark v Bratislave.
Málo času na všetko
Priemerný čitateľ SME trávi v práci týždenne asi 40 hodín, jeho čas je vzácny. Ráno sa občas nestihne naraňajkovať a večer sa určite neponáhľa domov navariť teplú večeru. Ak sa v jeho rodine varí, častejšie sa pri tom používajú kuchynské roboty a mikrovlná rúra. Tú si čitateľ Pravdy zatiaľ iba plánuje kúpiť. Obaja však majú domácnosť kvalitne vybavenú - mixérmi, pračkami, chladničkami, vysávačmi, žehličkami, Hifi súpravou… Auto a mobil si čitateľ SME, na rozdiel od čitateľa Pravdy nekupuje, dostal ich od firmy. Jednoducho sú nevyhnutné už pre jeho prácu. Čitateľ SME pracuje a oddychuje naplno. Doma nezáhradkárči, nie je domácim „kutilom“ a nevenuje zby-točne čas domácim prácam a upratovaniu. Cez víkend sa snaží cestovať a naplno sa venuje rodine. S ňou trávi každú voľnú chvíľku. Po rodine nasledujú v jeho rebríčku priatelia a občas sa rozhodne zabaviť aj s kolegami.
Rodina a čas s ňou je najdôležitejší aj pre čitateľa Pravdy, po nej však svoj voľný čas trávi najčastejšie sám. Spokojnosť so životom sa u neho potom mieša s pocitmi osamelosti, ktoré ho trápia viac, ako čitateľa SME. Ten sa nad „osamelosťou“ jednoducho nestíha zamýšľať. S rodinou či priateľmi chodí čitateľ SME najmä do divadla, na výstavy, na koncerty, alebo si zašportovať, miluje najmä turistiku, výlety na bicykli a plávanie. Čitateľ Pravdy tiež športuje, no trochu menej. Pokiaľ ide o kultúru, pred galériou a koncertmi uprednostní kino. Ak sa čitatelia rozhodnú relaxovať pri hudbe doma, čitateľ Pravdy má na výber - pustiť si magnetofón, CD prehrávač, alebo gramofón. Ten v rodine čitateľa SME chýba.
Cereálie a cigarety
Nedostatok času ovplyvňuje aj spôsob, ako čitateľ SME nakupuje. Stačí mu zájsť raz za týždeň do supermarketu, nezabíja čas nákupmi viackrát za týždeň. Supermarkety mu vyhovujú, pretože tam kúpi všetko na jednom mieste, môže prísť autom a netrápiť sa s parkovaním a navyše - pri akciách ušetrí.
Problém mu nerobí platiť v supermarkete platobnou kartou, používa ju častejšie ako čitateľ Pravdy. Ten radšej platí v hotovosti a svoje peniaze nedrží na účte, ale rád ich ukladá na vkladnú knižku. Predsa len, je to istota, bola tu v minulosti, a je tu aj teraz. Určite teda má svoj význam, myslí si čitateľ Pravdy.
Ale aby sme nezabudli na nákupy. Čitateľ SME žije zdravo. Nikto však nie je dokonalý, a tak mu jeho zdravý imidž narúša fakt, že fajčí. Pri nákupe si teda okrem cigariet dá do nákupného koša aj cereálie, cornflakesy, jogurty a ryby. Vynechá tatarskú omáčku, majonézu, Jesenku a slané arašidy, ktorú obľubuje čitateľ Pravdy. Namiesto arašidov si kúpi zemiakové lupienky. Ani jeden z nich však neodolá čokoláde a cukríkom.
Pre nedostatok času nie je čitateľ SME vlastne ideálnym čitateľom. Nemá na noviny čas. Ak ich otvorí, zaujímajú ho najmä témy o bývaní (veľa našich čitateľov stále býva v podnájme), cestovaní, dovolenkách, o hudbe a móde, menej ho zaujíma politika, a už vôbec nemá čas na čierne kroniky, škandály a senzácie, krížovky a recepty.