Doba reklamná

Skutočne nové je len to, na čo sa už zabudlo. Vraj to kedysi dávno povedala jedna parížska modistka, keď oprašovala starý klobúčik pre novú klientku. Určite to platí nielen v móde, ale aj v reklame.

Nápady sa vracajú - tak tie, ktoré si označenie „nápad“ zaslúžia, ako aj tie, čo nestoja za nič. Piktogram usmiatych percent (tzv. signál značky) mala v polovičke 90-tych rokov na Slovensku jedna banka, teraz ho má niekto iný. Nikomu nenapadne, že ide o plagiát. Pretože ani nejde. Na tie prvé usmiate percentá sa už skrátka zabudlo. Možno si na ne spomenul môj bývalý kolega, ktorý ich vtedy vymyslel… Ak sa na niečo ešte nezabudlo, môže nastať konflikt. Z praxe si pamätám situáciu, keď sa ozvala pražská reklamná agentúra prostredníctvom advokátskej kancelárie, že nemôžeme používať slogan „A je to v suchu“ pre našu značku strešnej krytiny, pretože ich značka stavebnej izolácie ho má zaregistrovaný aj na Slovensku. Veľmi múdro a pomalší ustúpi…

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V Československej socialistickej republike vznikol, bez irónie, jeden textársko-pozičný reklamný skvost. V období keď sa marketingovo komunikovalo štýlom „Je dobré mať nejaké hodinky“ alebo „Jedzte zeleninu, je zdravá“, ktosi vymyslel nadpriemerne geniálny slogan VITANA VARÍ ZA VÁS. Všetky ostatné slogany sú odvtedy v segmente dehydrovaných polievok v porovnaní s týmto, podľa mňa, len slabé textárske „odvary“. To bola komunikačná pozícia ako hrom! Presne o tomto je predsa takéto, chuťovo i výživovo náhradné, jedlo. Normálny chuťovo nedegenerovaný človek to asi nemôže bez dôvodu jesť len tak z pasie. Aspoň ja osobne som mal na konzumáciu tzv. sáčkovej polievky vždy nejaký dôvod. Napríklad málo času a veľa hladu v spoločnej kombinácii, maringotka geologického prieskumu pätnásť kilometrov od najbližšej dediny a podobne. Spomínam si však aj na jeden prípad, keď som dostal neprekonateľnú chuť práve na takúto polievku.Na jeden dúšok som vtedy čítal knihu známeho slovenského cestovateľa Laca Gulika z prostredia Himalájí - a prišlo to na mňa… Musel som sa dobre obliecť a obuť, vykročiť v zlom počasí do večernej predajni potravín, vyhnúť sa nástrahám prechodu pre chodcov cez frekventované sedlo Vajnorskej a vrátiť sa živý a šťastný späť do tepla ku plynovému sporáku. Naozaj mi vtedy chutila.

SkryťVypnúť reklamu

Dobré nápady v reklame sa dajú aj vymyslieť, priemerné často aspoň vysedieť, výborné už boli a tie slabé dokážeme, my reklamní tvorcovia, sypať z rukáva. Mám však teóriu, skôr podozrenie, že tie najlepšie nápady jednoducho visia vo vzduchu. Stačí siahnuť a je to vaše. Tomuto sa nedá naučiť, túto schopnosť musíte mať v sebe. Potom originálny nápad ponúknete svojmu klientovi, ten ho väčšinou zamietne a vy ho uložíte do šuplíka. Nápad však nezostane váš. Zhruba o rok ho uvidíte na festivale reklamy v nejakej víťaznej práci a vy vzdycháte. Vo svete je veľa tvorcov, ktorí neustále prichádzajú s uchmatnutými originálmi. Skutočne nové je len to, na čo sa už zabudlo. Špičkové reklamné agentúry na Slovensku sledujú svetové trendy a snažia sa byť na úrovni aktuálnej doby reklamnej. Myslím, že sa im to celkom darí, a že už vyrástlo niekoľko osobností, ktoré sú schopné svojím podielom svetové trendy v reklame určovať. Otázka je, či práve na slovenskom trhu…

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Oliver Lippo

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 311
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 715
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 298
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 810
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 305
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 755
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 538
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu